Wat is de Maand van de Preventie?

De lokale apotheker speelt een pivotale rol binnen de eerstelijnszone. De (huis)apotheker is – naast de huisarts – voor veel patiënten het eerste aanspreekpunt. Dit wat betreft contacten met betrekking tot informatie over geneesmiddelen, maar ook contacten met betrekking tot preventie, zelfzorg en opvolging van chronische aandoeningen.

In mei 2021 organiseerde VAN haar eerste ‘Maand van de Preventie’. Tijdens deze maand zetten we jaarlijks de preventierol van de apotheker in de kijker. VAN stelt gedurende een maand een thema uit het preventiebeleid centraal en biedt apothekers ondersteuning aan om over dit thema in gesprek te gaan met hun patiënten.

De doelstelling van de ‘Maand van de Preventie’ is tweeledig:

  1. Apothekers meer en gericht aan preventie laten doen, door focus te leggen op een duidelijke thema, binnen een afgebakende periode met de nodige ondersteuning.
  2. Aan de overheid aantonen dat apothekers effectief een rol kunnen spelen in preventie, door dit aan te tonen via het verzamelen van data.

2024: Therapietrouw bij diabetes (type 2)

  

Materialen voor ondersteuning

Wij voorzien je van praktisch materiaal dat jou zal ondersteunen tijdens de Maand van de Preventie. Zo kan je als apotheker vlot deelnemen aan de campagne. Deze materialen zullen beleverd worden via de beroepsvereniging waar je tarifieert.

Na een intermezzo-jaar is de Maand van de Preventie terug in de apotheek! In 2023 publiceerden we de veelbelovende resultaten van de twee afgelopen edities en verspreidde de Universiteit Gent een paper over de resultaten van de editie huidkanker. Verder gingen we volop aan de slag met de voorbereiding van de editie van 2024.

De Maand van de Preventie vindt in 2024 plaats in november omdat het op 14 november Wereld Diabetes Dag is, de ideale maand dus om ook in de apotheek te focussen op diabetes type 2. We zetten voor het eerst volledig in op secundaire preventie door het opvolgen van de therapietrouw. Preventie staat dus nog steeds centraal, maar de apotheker krijgt een nog grotere rol tijdens deze campagne!

In Vlaanderen leven ongeveer 600.000 mensen met diabetes van wie 90 tot 95% diabetes type 2 heeft. Dit aantal blijft toenemen, wat gepaard gaat met een enorme kost voor de volksgezondheid. Opvallend is dat slechts 6% van deze kosten gaat naar de behandeling van diabetes zelf. De grootste kost gaat naar de behandeling van complicaties ten gevolge van diabetes.

We focussen daarom op het voorkomen van secundaire aandoeningen; de complicaties die kunnen ontstaan bij een patiënt bij wie de ziekte slecht onder controle is. Als apotheker ben jij dé perfecte zorgverlener om patiënten te helpen bij een correct medicatiegebruik.

VAN voorziet ondersteuning door folders, posters en een flowchart voor in de apotheek. Anders dan de voorgaande edities wordt er, in samenwerking met FarmaFlux, (nog) meer gemeten en geregistreerd in de apotheek. Meer info volgt.

 

Opleidingswebinar - 24/10

Maar hoe gaan we dat nu juist doen? De volledige campagne wordt toegelicht tijdens een webinar op donderdag 24 oktober om 20u00. Hierin duiden we het project, de werkwijze, de e-form met therapietrouw-inschatting en de praktische communicatiematerialen. We geven een uitgebreide presentatie over hoe je met de campagne aan de slag kan in de apotheek. Daarnaast gaan we ook dieper in op het opstarttraject diabetes, want een bijkomend voordeel van deze campagne is dat je je acties in bepaalde gevallen (en enkel met voorschrift) kan registreren als een GGG opstarttraject diabetes!

 

Sprekers

Dr. Luk Buyse (voorzitter Diabetes Liga), Prof. Lies Lahousse (Universiteit Gent), Marleen Haems (Algemeen directeur VAN), Karel Verlinde (directeur beroepsontwikkeling KLAV), Nele Roose (coördinator beroepsontwikkeling KLAV).

Prijs

Kosteloos voor apothekers die lid zijn van een beroepsvereniging aangesloten bij VAN.

Niet leden: 30 euro.

Accreditatie is aangevraagd: 2 punten in domein B.

Let op! Accreditatie is enkel mogelijk voor live deelnemers van de infosessie. Log hiervoor in met je eigen e-mailadres.

Schrijf je hier in.

 

Instructievideo eForm

Ter ondersteuning van de apotheker in de praktijk is een eForm ontwikkeld waarbij een inschatting van de therapietrouw mogelijk is en jij als apotheker acties kan registreren. Op deze manier kan de impact van de ondernomen acties op de therapietrouw van de patiënt worden onderzocht. Deze video toont je stapsgewijs hoe de eForm werkt.

2022: Huidkanker

  

Image
banner wide Mvdp.jpg

Voor de tweede editie, is het thema huidkanker. Want in de zonnige maanden is er meer aandacht nodig voor de bescherming van je gevoelige huid. Huidkanker is de meest voorkomende vorm én de vorm van kanker die het meest stijgt in België. 40% van alle kankers is een type van huidkanker. ​Daarom is het essentieel om je huid voldoende te beschermen tegen de zon. Dit geldt niet alleen voor de cliché zonnekloppers, maar ook voor wie veel buiten werkt, speelt, sport … komt op de radar als risicogroep.

Apothekers kunnen dankzij hun kennis en ervaring een belangrijke preventierol spelen, door patiënten bewust te maken van de gevaren van de zon en door zonnebescherming op maat van de patiënt aan te bieden. De campagne rond rookstop was zo succesvol dat we die blauwdruk ook voor deze nieuwe actie rond huidkanker kunnen overnemen. Heel concreet? Goede inhoudelijke ondersteuning, informatie op maat van het apotheekteam én de patiënt, nadruk op registratie en kant-en-klare materialen voor de officina. VAN zet er een megafoon onder zodat de actie zo breed mogelijk wordt opgepikt door de media.

VAN doet waarin we goed zijn: verbinden, samenwerken en connectie maken met de juiste partners. De campagne wordt inhoudelijk mee ondersteund door Stichting tegen Kanker en Euromelanoma. Ze lezen grondig alle materialen na en zijn ook betrokken bij de opleiding voor apothekers, gepland in april.



Uiteraard zorgt ook Pharmanology voor een extra forum. Tijdens het panelgesprek eind januari over ‘het plan van VAN’ op Pharmanology TV wezen dermatoloog Harm van der Endt en de andere panelleden op de rol van de apotheker bij preventie van huidkanker. Maar ook op de livebeurs begin mei plannen we gesprekken en infosessies rond het thema. Ook Eau Thermale Avène zet zijn schouders onder dit project.

‘Registreer je acties’, dat was het mantra van de vorige campagne en ook voor huidkanker blijven we het herhalen. Om te weten welke impact we hebben, moet er worden gemeten. Zo eenvoudig is het. Met 4 heldere CNK-codes – die snel ingescand kunnen worden via een setje sleutelhangers – kan je ook nu weer alle inspanningen in kaart brengen: sensibiliseren, doorverwijzen …

 

Materialen

Ook voor deze editie werden nieuwe materialen ontwikkeld.

 

ontdek de materialen

2021: Rookstop

  

Image
Rookstop_LI.jpg

Tijdens de eerste editie stond rookstopbegeleiding centraal, een thema waar de apotheker reeds vertrouwd mee is. Roken is nog steeds erg aanwezig in onze maatschappij. Het geeft een sterk verhoogde kans op het ontwikkeling van longkanker, en de rook beschadigt de longen met longaandoeningen zoals COPD tot gevolg. Daarnaast is er ook nog het effect op hart en bloedvaten. De diverse overheden, zowel Vlaams als federaal, hebben acties rond een anti-rookbeleid opgenomen in hun beleidsnota’s.

Het is de taak van de apotheker om rookstop aan te brengen bij patiënten. Door hun wetenschappelijke achtergrond zijn apothekers goed geplaatst zijn om patiënten te helpen die wensen te stoppen met roken. Ze komen langs in de apotheek voor hulpmiddelen die hen kunnen helpen, kaarten dit aan in een gesprek met de apotheker of laten het terloops vallen. Apothekers spelen hierop in en geven advies, gaande van ondersteunende geneesmiddelen en nicotinevervangers, over de nodige farmaceutische zorg en een motiverende schouderklop, tot een doorverwijzing naar de huisarts of tabakoloog.

Via hun software kunnen apothekers hun acties bij de rookstopbegeleiding van patiënten registreren. Hiervoor maken ze gebruik van specifieke CNK-codes, die door de verschillende softwaresystemen kunnen worden geregistreerd. Farmaflux vzw zorgt dan voor een verzameling van alle geregistreerde acties over de apotheken en softwareleveranciers heen. Deze aanpak wordt reeds succesvol gebruikt voor andere projecten van VAN.

 

Materialen

Om apothekers te ondersteunen en stimuleren actief het gesprek aan te gaan met hun patiënten werden er verschillende materialen ontwikkeld.

 

ontdek de materialen