28 feb 2023
Campagne
Communicatie
Intern nieuws
Mededeling
Preventie
Project
Image
mvdp flyer tonen 2.JPG

Het heeft een tijdje geduurd voor we de resultaten van de afgelopen twee edities van de 'Maand van de Preventie' kenbaar konden maken. Dankzij de inspanningen van de deelnemende apothekers, met het registreren van de CNK-codes, konden we de verzamelde data op academisch niveau laten analyseren. In de illustraties hieronder vind je alvast de eerste resultaten.



Vooral de impact die het korps had op de patiënten die ze benaderden, valt op. We wisten al langer wat de apotheker kan betekenen, zelfs met de korte interventies aan de balie. Nu hebben apothekers dit ook zwart op wit bewezen.

  • Tijdens de rookstopcampagne in 2021 spraken deelnemers rokers aan en probeerden hen te motiveren tot een rookstoppoging.
    • Maar liefst 2 op 3 van de aangesproken personen waren gemotiveerd.
    • Die gemotiveerde patiënten hadden 90 dagen na hun gesprek met de apotheker een significant lager gebruik van inhalatoren en hoestremmende middelen.

       
  • In 2022 gingen apothekers aan de slag met het thema ‘huidkanker’.
    • In totaal werden 822 patiënten gesensibiliseerd over de risico’s van uv-stralen.
    • 4 op 10 ontving bijkomende begeleiding naast de standaard sensibilisering, zij hadden een significant hogere kans om nadien in het kabinet van de dermatoloog terecht te komen.
Image
Rookstop graph.png
Image
Huidkanker graph.png

Het concept Maand van de Preventie uitgelegd

Met de 'Maand van de Preventie' kiezen we steeds weer voor een 360° aanpak. We kiezen er bewust voor om met één project, geconcentreerd in een korte periode, maximaal in te zetten op de rol die de apotheker speelt in preventie.

Wat we concreet bedoelen met onze 360° aanpak, leggen we uit met de onderstaande figuur.

Image
MvdP uitgelegd.png

De toekomst van de Maand van de Preventie

Twee mooie edities na elkaar, met mooie resultaten, dat mogen we niet zomaar naast ons neerleggen. De werkgroep is opnieuw druk in de weer om een nieuwe editie uit te werken. Verwacht je zeker aan een nieuw uitgewerkt thema, met de gekende aanpak. Stilstaan is achteruit gaan, daarom daagt de werkgroep zich extra uit voor de volgende editie op het gebied van de dataverzameling.

Dat geeft natuurlijk ook extra werk. Daarom wordt 2023 een intermezzojaar waarbij we de resultaten van de vorige edities in de kijker zullen zetten, zowel naar jou als naar de overheden en andere stakeholders. Hou onze informatiekanalen in de gaten voor meer informatie over de volgende editie van de Maand van de Preventie.

De werkgroep achter de Maand van de Preventie wil elke apotheker die één of meerdere CNK-codes heeft geregistreerd van harte bedanken. Zonder deze hulp konden we deze veelbelovende resultaten niet voorleggen.

Keep up the good work!

Bekijk hier de analyses