Apothekers zijn belangrijke medewerkers van de vaccinatiecentra. En niet enkel als farmaceutische experten. Marleen Dethier bijvoorbeeld. Zij is naast apotheker ook zelfstandig aan de slag gegaan als consultant in de zorg. Zo was ze onder meer transitiecoach bij de oprichting van de eerstelijnszones. Nu helpt ze de twee vaccinatiecentra van eerstelijnszone Kemp en Duin als medisch HR manager.
Hoe ervaart u uw rol binnen het vaccinatiecentrum?
De job van medisch HR manager is best uitdagend. We staan dan ook voor een gigantische logistieke en medische operatie. Mijn rol is het rekruteren, opleiden, inplannen en vergoeden van alle medische zorgverleners. Ik ervaar hierin de samenwerking met de beroepsverenigingen als zeer positief. Ook het feit dat meerdere soorten zorgverstrekkers dezelfde taken kunnen opnemen, en in team werken, vind ik verrijkend en mooi om te zien. Ieder heeft zijn expertise, maar we kunnen ook veel van elkaar leren. Persoonlijk hou ik helemaal niet van het hokjesdenken. De eerstelijnszones gaan over samenwerking en het vaccinatiecentrum is daar een mooi voorbeeld van.
Als het nodig is, bent u bereid om ook vaccins toe te dienen? Waarom?
Als ik de tijd vind om te helpen, en er is nood aan, dan ben ik zeker ook bereid om als apotheker aan de slag te gaan. Dat kan als farmaceutisch expert, voor het bereiden van het vaccin, of het toedienen van het vaccin. Voorlopig houdt men de regels nog wat strak inzake deze bevoegdheid, maar ik zie niet in waarom een apotheker, tandarts of kinesist -mits de nodige opleiding, niet bekwaam zou zijn om een vaccin te zetten. De prioriteit is hier het vaccineren van de bevolking, en daar moet de focus liggen, niet over wie het vaccin toedient. Bovendien blijft het geheel onder medisch toezicht, in het geval iemand dringend hulp nodig heeft na het toedienen van het vaccin. In het brede gezondheidskader kan een apotheker die mag vaccineren, in de toekomst ongetwijfeld bijdragen aan de verhoging van de algemene vaccinatiegraad. Ik zie dit daarom vooral als maatschappelijk relevant.
Wat vindt u van de samenwerking tussen de verschillende actoren en relatie met lokale besturen?
Ik zie, net als bij de zorgberoepen, dat er veel werk en inspanning wordt geleverd door de lokale besturen. Het is voor ons zorgverleners nog wat een onbekende wereld, maar zij leveren qua infrastructuur ongelooflijk goed werk. Ook in deze samenwerking, of de samenwerking tussen de lokale besturen onderling, moet de burger uiteraard centraal staan. Lokale besturen en zorg- en welzijnspartners kunnen enorm versterkend werken om de kwaliteit van leven van hun bevolking te verbeteren: de sensibilisatie en omkadering geleverd door de lokale besturen kan inhoudelijk vorm worden gegeven door de expertise van de zorgverstrekkers. Wat mij betreft zijn het complementaire partners, en ik zie veel voordelen in het samenbrengen van beide partijen.
Hoe ziet u de toekomst van de apotheker na de crisis?
De apotheker heeft ondanks corona zijn deuren nooit moeten sluiten, dat is in de eerste plaats belangrijk. Er zijn dus geen financiële kraters geslagen die moeten worden gedicht. De pandemie heeft daarnaast veel partners tot samenwerking ‘gedwongen’ en vele lokale banden zijn gesmeed. Daar zullen we na de pandemie de vruchten nog van plukken: contacten zijn makkelijker, de weg vinden naar elkaar meer evident. Ik hoop dat na het overwinnen van de crisis een gevoel van trots over de realisatie zal ontstaan, en dat de ontstane samenhorigheid en samenwerking een voldoende sterk fundament heeft uitgebouwd om de rol van éénieder -dus ook die van de apotheker- te hebben leren kennen als waardevol en onmisbaar. De apotheker heeft een belangrijke en verantwoordelijke rol gekregen in het vaccinatiecentrum, die anderen zeker zullen erkennen. Niet alleen omwille van hun expertise, maar ook als een beroepsgroep waar je op kan bouwen, en die zijn steentje bijdraagt in de maatschappij.