10 aug 2021
Interview
Image
Johan Sauwers, burgemeester van Bilzen

De Stad Bilzen zet al jarenlang in op een sterke samenwerking van de verschillende zorgberoepen. Hierdoor worden regelmatig innovatieve acties uitgerold voor de algemene gezondheid en welzijn. Dit zijn bijvoorbeeld outreachende medewerkers, een sterk netwerk van sleutelfiguren en binnenkort het buurtnetwerkplatform Hoplr.

Johan Sauwens, burgemeester van Bilzen, geeft ons uitgebreid uitleg over hoe de zorgzame buurten worden verbeterd in de stad. Volgens hem is daarbij onder meer de laagdrempeligheid van de apotheek één van de belangrijkste hulpmiddelen.

Wat zegt de stadsmonitor over de zorgverlening in Bilzen?

Als we kijken naar de recente cijfers uit de stadsmonitor, kunnen we concluderen dat Bilzen over de hele lijn boven het Vlaamse gemiddelde scoort. Zo is 91% van de Bilzenaren tevreden met de gezondheidsvoorzieningen, tegenover 88% in Vlaanderen. Ook voelen de Bilzenaren zich in het algemeen gelukkig en voelen ze zich gezonder dan de gemiddelde Vlaming. Ook over de voorzieningen voor zowel baby’s en kleuters, volwassenen en ouderen, zijn de Bilzenaren tevreden.  Tenslotte zijn er voldoende huisartsen aanwezig in de gemeente.

Een verklaring hiervoor kan zijn dat we al jarenlang inzetten op een sterke en uitgebreide werking van de verschillende diensten van Stad en Sociaal Huis Bilzen. Maar ook door de nauwe samenwerking met de eerstelijnszone, die al deze gezondheidsactoren verzamelt en gezamenlijke acties uitrolt.

Hoe gaan jullie te werk om jullie zorgzame buurten te verbeteren?

Binnen Stad Bilzen wordt er vanuit het Sociaal Huis al zeer sterk ingezet op zorgzame buurten. Zo zijn er een aantal outreachende medewerkers tewerkgesteld, die actief zijn op verschillende domeinen en leeftijdsgroepen. Zo hebben we gezinsmedewerkers, een schoolpoortwerker, een straathoekwerker binnen het project CABRIO, gezinsondersteuners, jeugdwelzijnswerkers, buurtopbouwwerkers en een brugfiguur ‘buurtgerichte zorg’. Ook is er een intergemeentelijke preventiewerker actief die samen met andere gemeenten van de eerstelijnszone acties opzet om burgers preventief met hun gezondheid bezig te laten zijn.

Het LDC (het lokaal dienstencentrum voor senioren) neemt zijn taak binnen zorgzame buurten op met het bezoekersteam 80+. Zij doen systematisch huisbezoeken bij inwoners boven de leeftijdsgrens van 80 jaar en organiseren een heel breed gamma van laagdrempelige activiteiten, waarbij ze in het najaar zelfs tot in de deelgemeenten zelf gaan met het concept ‘LDC on wheels’.

Er worden dorpsrestaurants georganiseerd in 9 deelgemeenten van onze deelgemeenten. Bilzen was daarmee de eerste die dit initiatief uitvoert. Wekelijks worden honderden burgers via een maaltijd in de dorpszaal uit hun isolement gehaald.

We hebben ook een sterk uitgebouwd netwerk van sleutelfiguren die laagdrempelige aanspreekpunten vormen voor de inwoners van deze dorpen. Zo houdt het Sociaal Huis ook de vinger aan de pols door structureel overleg te plegen met de armoedeverenigingen en het netwerk buurtwerkers.

In het najaar tenslotte, wordt het buurtnetwerkplatform Hoplr uitgerold. We streven ernaar om via dit buurtnetwerkplatform ontmoeting tussen buren en de buurt te stimuleren, maar er ook voor te zorgen dat er voor elkaar gezorgd wordt, hulp gevraagd en geboden wordt, activiteiten georganiseerd worden, eerstelijnsdiensten makkelijk kenbaar en bereikbaar gemaakt worden enz. Dit is de perfecte tool om nog meer in te zetten op zorgzame buurten.

Hoe ziet u de rol van de lokale apothekers in de huidige pandemie?

De lokale apothekers zijn en blijven een laagdrempelig aanspreekpunt voor veel burgers in onze gemeente. Zo kunnen apothekers correcte info verspreiden over de COVID-maatregelen, maar ook sensibiliseren rond de vaccinatiestrategie. Doordat zij op de hoogte zijn welke van hun klanten hun uitnodiging gekregen hebben, kunnen ze hier op inspelen door dit actief ter sprake te brengen.

De apotheken binnen onze gemeente hebben dan ook via de eerstelijnszone voortdurend de meest recente info en communicatie ontvangen om te verspreiden onder hun cliënteel.

Hoe ziet u de toekomst van de lokale apotheker in een zorgzame buurt?

De lokale apotheker kent zijn patiënten en door zijn laagdrempelige karakter, zijn zij soms een van de enige aanspreekpunten van een aantal burgers binnen onze gemeente. Zo kunnen zij meehelpen om hun cliënteel daar waar nodig, toe te leiden naar het uitgebreide aanbod dat er bestaat binnen onze stad. Communicatie en samenwerking tussen de verschillende partners op de eerste lijn zijn en worden steeds meer erg belangrijk.

Ik hoop dat de gezamenlijke corona-campagne ons heeft doen inzien dat de apotheker door zijn dagelijkse contacten met honderden burgers een belangrijke signaal- en zorgfunctie heeft en naast de huisartsen de belangrijkste pijler is in ons gezondheidssysteem.