Apothekers in spe hebben zeer interessante visies voor de toekomst van het beroep, zo bleek uit onze bevraging op de VFSO Career Day op 26 maart. Noortje Verbruggen is één van de studenten wiens mening ons sterk is bijgebleven.
Noortje is 2 jaar masterstudenten Farmaceutische Zorg aan de KU Leuven. Momenteel doet ze voltijds stage bij apotheek Hoogmartens in Leuven. Ze kijkt ook al uit naar haar opties als apotheker na het afstuderen. Zij wil graag meer tijd voor farmaceutische zorg van patiënten, een betere omkadering en vergoeding van de huisapotheker, regelmatige medication reviews en inzage in GMD’s door apothekers. We vroegen haar wat dit antwoord inspireerde.
De apotheker zou volgens jou meer tijd moeten hebben voor de zorg van de patiënten. Aan welke specifieke zorg zou je graag meer aandacht besteden?
In de apotheek zie je vaak twee types patiënten: zij die gehaast zijn en zij die voldoende tijd nemen. Het spreekt voor zich dat het bij de eerste categorie veel moeilijker is om dezelfde zorg aan te bieden. Zonder dat je nog maar iets kan vragen, zegt men vaak 'het is al gekend hoor'. Maar zelfs dan merk je soms nog dat patiënten hun medicatie verkeerd innemen.
Het is belangrijk in kader van de zorg dat je voldoende vragen durft stellen ook als apotheker. Zo lijkt een hoestsiroop onschuldig voor velen maar zien we toch regelmatig dat patiënten die specifieke hoestsiroop willen terwijl ze bijvoorbeeld SSRI's nemen. Patiënten komen wel eens voor een gericht product terwijl dit niet altijd geschikt is voor hun probleem. Wat je ook ziet is dat patiënten bijvoorbeeld om dafalgan en paracetamol vragen zonder te beseffen dat dit eenzelfde product is.
Voor ons lijkt dit allemaal vanzelfsprekend, toch illustreert dit één van onze rollen als apotheker. Anderzijds is het belangrijk om problemen op te merken bij patiënten en zo gerichte zorg aan te bieden. Zorg is veel meer dan enkel medicatie geven met het juiste advies. Elk gesprek zou op maat van de patiënt moeten gebeuren.
Je zou ook graag regelmatigere medication reviews zien in de apotheken. Waarom zijn deze zo belangrijk?
Naast de 'algemene' zorg is er meer ruimte nodig voor zorg op maat van de patiënt. Een aparte ruimte voor bijvoorbeeld opmeting van steunkousen, een vertrouwelijk gesprek, een medication review en zoveel meer zou een meerwaarde zijn. Jammer genoeg is dit niet altijd mogelijk in elke apotheek door gebrek aan ruimte. Een andere vorm van zorg is de huisapotheker. Op een doorsnee dag is helaas vaak te weinig tijd en ruimte om het medicatieschema geüpdatet te houden en te bespreken. Er zijn prachtige zorginitiatieven en het zou beter zijn als we vaker de kans krijgen om deze optimaal uit te voeren.
Dat doet me denken aan een medication review die ik onlangs uitvoerde. De patiënt in kwestie was al zo gelukkig dat we twee pillen konden vervangen door een combinatiepreparaat. Zelfs kleine aanpassingen kunnen veel betekenis hebben. De kracht van een medicatie review is dat je tijd neemt om zelf problemen op te speuren en aan te pakken. Echter heb je vaak op basis van de gegevens in de apotheek en het gesprek met de patiënt onvoldoende om dit correct te kunnen interpreteren. Dit is dus een typisch multidisciplinair gebeuren door gebrek aan info.
Wat zijn volgens jou zoal de voordelen als apothekers meer inzage zouden hebben in GMD’s?
Bij aflevering van medicatie zou je een duidelijk beeld moeten hebben van de patiënt en diens voorgeschiedenis. Echter weet een familielid of kamergenoot niet steeds alles, wat het moeilijker maakt om een juiste keuze te maken. Het GMD zou daar zeker in van pas komen. Zo kan er rekening gehouden worden met bepaalde parameters, ziektebeelden en eerder genomen medicatie. Een medicijn als bisoprolol kan om tal van redenen genomen worden, van cardiale problematiek tot migraine en angst of stress. Deze info kunnen we alleen uit de intake met de patiënt halen al zijn deze niet steeds mee in hun problematiek. Vandaar de rol van het GMD.
Zijn er nog andere zaken waar je graag verandering in ziet voor de toekomst van de apotheker?
In de toekomst hoop ik dat patiënten tijd willen nemen voor een gesprek aan te gaan met de apotheker en ook alle onderwerpen bespreekbaar durven maken. We zijn er immers om hen te helpen.