De Vlaamse ‘Sociale Kaart’ (https://www.desocialekaart.be/): wat is dat precies? En waarom zou ik daar als apotheker willen op staan?
De Sociale Kaart wil burgers en hulpverleners op een snelle en efficiënte manier informeren over het zorgaanbod in Vlaanderen en Brussel. Afhankelijk van de gewenste hulpverlening, kan de burger zo zelf het antwoord op zijn/haar vraag zoeken en nagaan bij welke zorgverlener of organisatie(s) hij/zij daarvoor terecht kan.
De burger en patiënt kan dus jou als apotheker en de apotheek waar je actief bent gemakkelijk terugvinden. Op basis van de info op die Sociale Kaart kan je als apotheker de patiënt of burger ook gericht(er) doorverwijzen. Zo kan je de rol van laagdrempelige lokale huisapotheker nog beter invullen.
Wat moet je daarvoor precies doen? Dat is zo gebeurd!
Eerst moet je een gebruikersprofiel aanmaken op de Sociale Kaart om toegang te krijgen tot je professionele gegevens als zorgverlener. Eens je een profiel hebt, kun je via de zoekfunctie nagaan of jij als zorgverlener al op de Sociale Kaart staat. Indien dat nog niet zo is, dan kun je dit heel eenvoudig zelf even doen. Als je er wel al op staat, dien je enkel na te gaan of al je gegevens correct zijn. Hoe dit allemaal moet, leggen we je op een overzichtelijke manier uit in deze overzichtelijke flowcharts.
Het zou alvast fantastisch zijn als alle apothekers uit Vlaanderen en Brussel binnenkort terug te vinden zijn op de Sociale Kaart!
Heb je jezelf als zorgverlener kunnen toevoegen? Fijn! In een volgend artikel leggen we je uit hoe je je zorgaanbod als apotheker kunt koppelen aan de apotheek waar jij werkt en bezorgen we nog enkele nuttige tips en aanbevelingen. Als je nu graag al zelf verder wil, kun je hier alvast de volgende stappen terugvinden.
Voor alle antwoorden op je vragen kun je ook steeds terecht op de officiële website van de Sociale Kaart: https://www.desocialekaart.be/faq en https://www.desocialekaart.be/over-de-sociale-kaart