Tussen 1 en 10 oktober zetten we samen het belang van geestelijke gezondheid en veerkracht in de kijker tijdens de tiendaagse van de Geestelijke Gezondheid. Dit jaar is ook voor de apotheker een speciale editie. Want het project #CAVAsa is al een tijdje officieel van start gegaan met een proefproject. In 9 eerstelijnszone’s kunnen apothekers gebruik maken van nieuw ontwikkeld materiaal om hun patiënten aan te spreken over psychosociale problemen. De eerste apothekers hebben nu dit materiaal ontvangen en de eerste gesprekken zijn al gevoerd. De deelnemende collega’s spreken vol lof over hun ervaring.
“Apotheker zijn, is in de eerste plaats mensen helpen”
Huisapothekers hebben meer tools en vaardigheden nodig om hun rol van detector van psychosociale problemen volwaardig te kunnen oppakken. Dat was het idee dat het project #CAVAsa voor het eerst inspireerde. Het idee kwam voort uit een eerder initiatief dat werd uitgerold tijdens de eerste lockdown, genaamd “Masker-19”. Alleen gaat het nu niet meer enkel over familiaal geweld, maar ook over psychosociale problemen waar de mens mee te maken krijgt. Omdat de huisapotheker zo dicht in de buurt is, veel vaste patiënten heeft, de buurt en de mensen kent, weet hij wat er soms gebeurt in het leven van een patiënt. De uiteindelijke bedoeling is om hen meer competent maken om dit soort gesprekken aan te gaan. Tenslotte moet de rol van de huisapotheker hierin ook maatschappelijk herkend worden.
Een apotheker heeft de mogelijkheid om vast te stellen dat er misschien iets niet pluis is bij hen. Als de apotheker dit opmerkt, vraagt hij vandaag ook al 'ça va?', 'Hoe gaat het?'. Dat geeft al een openheid om problemen bespreekbaar te stellen of om te reageren.
Deelnemers getuigen
Momenteel zijn er 9 eerstelijnszones ingestapt in het proefproject om dit initiatief uit te testen. De eerste reacties zijn alvast veel belovend. "We kijken er naar uit”, zegt apotheker Alex Nerveux. “Nu zitten we voorlopig nog in de container maar we zijn de apotheek aan het verbouwen en hebben ook een aparte gespreksruimte voorzien voor zo een soort gesprekken en om onze patiënten nog beter te kunnen begeleiden. We openen half november."
Apotheker Katrien Matthijs uit Nieuwpoort vindt dit ook een belangrijke uitbreiding van haar beroep. “Hoewel we vandaag al grondig luisteren naar onze patiënten voel ik dat ik nog onvoldoende kennis heb hierrond. Daarom hoop ik veel bij te leren door deel te nemen aan dit project. Apotheker zijn is voor mij in de eerste plaats mensen verder helpen in de brede zin en niet enkel geneesmiddelen afleveren”, aldus Katrien.
Ook Apotheker Valentine Vandenbogaerden uit Ieper kijkt uit naar de gesprekken met patiënten die er behoefte aan hebben. “Tot nu toe verwees ik altijd door naar de huisarts. Daar stopte het ook meestal. Met #CAVAsa gaat voor mij een nieuwe wereld open van doorverwijzing”, zegt Valentine.
Toekomst van #CAVAsa
Het project hoopt na een succesvolle proeffase de welzijnsgesprekken te kunnen uitbreiden naar alle officina in Vlaanderen en Brussel. De materialen en opleidingen voor apothekers zullen worden verbeterd en aangepast om aan alle behoeften te voldoen. Zo kunnen apothekers duidelijk maken dat niet alle problemen alleen moeten opgelost worden. Elke burger kan zo gemakkelijker hulp vinden.