18 feb 2022
Campagne
Onderzoek
Preventie
Sensibilisatie
Image
Lahousse

‘Registreer je acties’, dat was het mantra van de vorige campagne en ook voor huidkanker blijven we het herhalen. Om te weten welke impact we hebben, moet er worden gemeten. Zo eenvoudig is het. Met 4 heldere codes – die snel ingescand kunnen worden via een setje sleutelhangers – kan je ook nu weer alle inspanningen in kaart brengen: sensibiliseren, doorverwijzen …

Prof. Lahousse volgt het project met veel belangstelling op. Zij onderzoekt de impact van de meting rond rookstop en van zodra er hierover meer bekend is, kan je het lezen in de preventie-nieuwsbrieven.

Huidkanker is de zesde meest voorkomende kanker in België; de ernstigste vorm van huidkanker is het maligne melanoom. Deze metastaseert zeer snel en kan dodelijk zijn binnen enkele maanden na diagnose. De sleutel voor een succesvolle behandeling is vroege detectie. Apothekers kunnen hierin een cruciale rol spelen aangezien patiënten zich heel vaak met dermatologische bezorgdheden bij hun huisapotheker presenteren. Het maligne melanoom komt steeds frequenter voor door verhoogde blootstelling aan UV-stralen.

Daarom leren we toekomstige apothekers naast het herkennen van de vroege alarmtekens van een maligne melanoom, ook het belang van huidbescherming door het gebruik van UV-filters aan. Hoeveel patiënten en welke leeftijdsgroepen voornamelijk via de apotheek aangesproken worden, is onduidelijk. Deze dataverzameling zou daaromtrent heel waardevolle informatie opleveren. Daarnaast zou het ook een beter zicht bieden op het aantal doorverwijzingen dat een sensibilisatiecampagne vanuit de apotheek oplevert, en of patiënten globaal gezien daarna frequenter naar de apotheek terugkeren om bv. huidbescherming.