Het zijn niet alleen de zorgverleners in de vaccinatiecentra die zich volledig inzetten om de crisis te overwinnen. Alle zorgverleners blijven zich sterk houden voor hun patiënten, zelfs onder de grote druk. En dat mag gezien worden.
In de komende weken vertellen we de verhalen van verschillende zorgverleners over hun ervaringen tijdens de crisis. We tonen hoe zij te werk zijn gegaan en hoe zij de toekomst zien van hun samenwerking met apothekers.
Als eerste hebben we Joke Muyldermans, vroedvrouw in de eerste lijn en eigenaar van de vroedvrouwenpraktijk InTeam. Ze is ook penningmeester van het dagelijks bestuur van de Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen (VBOV). Vroedvrouwen werken op veel verschillende vlakken om nieuwe ouders te begeleiden en om te helpen met de vaccinatie.
Hoe gaan jullie als vroedvrouwen dagelijks te werk met de coronamaatregelen?
Vroedvrouwen zijn van in het begin van de coronacrisis betrokken partij geweest. Het is een 24/24 - 7/7 job. Vrouwen blijven bevallen en de zorg wordt hierop afgestemd. We blijven dus werken, ook in de eerste lijn.
Tijdens het begin van de pandemie werd de werking van Kind & Gezin tijdelijk on hold gezet. Gynaecologen consultaties werden afgelast en ouders verlieten vaak vroeger het ziekenhuis na hun bevalling. De vroedvrouw nam bij dit alles het extra werk over. De medische zorg van moeder en kind zijn belangrijk en een goede start van het leven betekent enorm veel. Daarnaast hadden veel jonge ouders ook nood aan extra begeleiding. Emotioneel, ondersteunend en psychosociaal.
COVID-19 spaarde ook de zwangere of pas bevallen vrouwen niet. Moeders die positief waren en thuis zorg nodig hadden, werden met de nodige maatregelen bezocht, want de zorg mocht niet wegvallen.
Het was in het begin moeilijk om voldoende beschermingsmateriaal te vinden. Mondmaskers waren uitverkocht en alcoholgel was ook niet te vinden. Hier werd inventief mee omgegaan. Praktijken bundelde de krachten voor groepsaankopen, spraken bedrijven aan en naaiden hun eigen mondmaskers. De VBOV stuurde dagelijks nieuwsbrieven uit. We trachtten onze leden te ondersteunen en mee naar oplossingen te zoeken. Na lang lobbywerk, kwamen we dan toch in aanmerking voor beschermingsmiddelen uitgedeeld door de overheid.
Op welke manieren staan vroedvrouwen de vaccinatiestrategie bij?
De VBOV heeft steeds vroedvrouwen aangemoedigd om zich aan te melden om mee te werken aan de vaccinatiestrategie. We hebben in alle Vlaamse regio’s actief werkende vroedvrouwenkringen, die vaak ook gekend zijn binnen de eerstelijnszones, dit maakte het contact makkelijker. Op veel plaatsen zijn vroedvrouwen nu volop aan het mee vaccineren. Shiften worden meegedraaid bovenop het eigen werk, met passie en plezier.
We zijn ook een aanspreekpunt voor zwangere of pas bevallen vrouwen. Zij hebben uiteraard vragen over de vaccinatie tijdens zwangerschap of borstvoeding. Dit punt wordt dus zeker aangehaald tijdens de consultaties.
Hoe kunnen vroedvrouwen en apothekers nog zoal samenwerken als zorgverleners, buiten COVID-19? Zie je hier in de toekomst een evolutie in?
Ik heb een goede samenwerking met verschillende apotheken in mijn werkregio. Voor zij die dit nog niet doen, zit hier dus zeker toekomst in. Het allerbelangrijkste voor dit soort samenwerking vind ik alvast elkaar kennen. Ga in overleg, stel je werking voor, weet wat de apotheker voor je kan betekenen en andersom.
Als een mama bijvoorbeeld een tepelhoedje komt halen, vraag dan welke maat of merk de vroedvrouw aanraadde. Je weet dan snel of de begeleiding van de borstvoeding goed zit of dat ze dit misschien op eigen initiatief komt vragen. Dan kan je aanraden om toch contact op te nemen, want dat het gebruik begeleiding vraagt. Aan de andere kant is het voor mij handig te weten welke apotheek welke merken en maten in voorraad heeft. Zo kan ik mensen gericht doorsturen.
Zo werken we samen voor zorgkwaliteit. Soms vraagt de apotheker wel eens, “regelmatig komen mensen een bepaald product vragen, zou het nuttig zijn dit standaard in huis te halen?”. Dat werkt fijn.