29 aug 2023
Eerste Lijn
Getuigenis
Partner
Image
Siilo logo.jpg

In het hedendaagse zorglandschap is communicatie tussen zorgverleners van cruciaal belang, zeker tussen apothekers in een kringwerking. Een innovatieve tool die deze communicatie naar een hoger niveau kan brengen, is Siilo, een communicatiemedium voor zorgprofessionals. Uiteraard gebruiken niet enkel apothekers het platform. Ook zorgverleners zoals artsen, verpleegkundigen, psychologen, tandartsen, en veel meer kunnen snel gecontacteerd worden. Zo stroomlijnt het de interacties tussen medische experts en onderstreept het belang van multidisciplinaire samenwerking in de zorgsector. Apotheker Katrien Bosseloo gaf ons een diepere kijk op de functionaliteiten en voordelen van Siilo in haar kring.



"Siilo kan je misschien het beste vergelijken met Whatsapp, maar dan enkel voor medische beroepen," legt Katrien uit. "Het biedt ons de mogelijkheid om snel en gemakkelijk te communiceren met andere zorgverleners, zonder dat we hun persoonlijke contactgegevens nodig hebben. Het is dus super laagdrempelig. Enige voorwaarde is natuurlijk dat de zorgverlener die je wilt bereiken, ook zelf op Siilo geregistreerd staat. Ikzelf gebruik het vooral als ik een niet dringende vraag heb voor een andere zorgverlener."



Siilo is niet alleen in België actief. “Ik heb Siilo in het verleden al met succes gebruikt om in contact te komen met de Nederlandse huisarts van een Nederlandse patiënte die hier op vakantie was”, voegt Katrien toe.

Kringwerking

In de praktijk kan Siilo een nuttige rol te spelen in de kringwerking van apothekers. "Binnen onze eerstelijnszone gebruiken we Siilo om onze voorraad geneesmiddelen af te stemmen. Dit gaat vooral over geneesmiddelen die ontbreken bij de leverancier en die we niet via de groothandel of rechtstreeks via de firma zelf kunnen bestellen," merkte Katrien op. “Met Siilo kunnen we collega apothekers naar hun voorraad vragen en patiënten efficiënt door te verwijzen. Ook delen we informatie over COVID-19 vaccinaties, zodat we patiënten op de hoogte kunnen houden van beschikbare vaccinatiedata."



"In Leuven werken we in buurtteams samen met huisartsen, verpleegkundigen en psychologen," gaat Katrien verder. "Siilo maakt het mogelijk om informatie naadloos tussen verschillende zorgverleners te delen, wat resulteert in een holistische benadering van de patiëntenzorg."



Beveiliging

De beveiliging van Siilo is uiteraard cruciaal. Men gebruikt het overigens om vaak vertrouwelijke medische info te bespreken. "Om toegang te krijgen tot Siilo, moeten gebruikers hun identiteit en beroepsstatus verifiëren," zegt Katrien. “Voor apothekers stuur je dan bijvoorbeeld een foto van je identiteitskaart en je inschrijvingsbewijs bij de Orde der Apothekers. Als dit geverifieerd is, kan je starten met het gebruik.”



Dit zorgt ervoor dat de communicatie binnen het platform vertrouwelijk en veilig blijft. Berichten worden versleuteld en automatisch na 30 dagen verwijderd, waardoor zorgverleners patiëntgegevens veilig kunnen delen zonder zorgen over opslag. “Door deze beveiligingen, mag Siilo ook gebruikt worden om eventueel gevoelige patiënteninformatie te versturen tussen zorgverleners. Dit mag namelijk niet via mail of gewone Whatsapp-berichten”, voegt Katrien toe.



Om de kracht van Siilo ten volle te benutten, vindt Katrien het noodzakelijk om meer apothekers en andere zorgverleners aan boord te krijgen. Als je start met je eigen kring, kan deze applicatie een groot deel van de werking ervan erg vergemakkelijken. "Met hopelijk binnenkort meer zorgverleners te bereiken kunnen we nog beter met elkaar in contact komen."