Met het einde van de vaccinatiecentra in zicht, brengen we graag nog enkele apothekers in beeld die hebben geholpen om van deze enorme operatie een succes te maken. We blikken met hen terug op hun rol in de centra, de uitdagingen en hun visie voor de toekomst van de apotheker.
Severine Van Haecke is actief als farmaceutische expert en bereider in het vaccinatiecentrum Puyenbroeck Wachtebeke, eerstelijnszone Scheldekracht. Zij is blij met deze unieke kans om te tonen wat de apotheker kan. En ze zal de samenwerking met de andere onmisbare zorgverleners niet vergeten.
Hoe ervaarde je jouw rol binnen de centra?
Ik ervaarde onze rol zeer positief. In het begin was er wel die onzekerheid en onwetendheid over wat wij exact gingen moeten doen en hoe alles zou verlopen. Want laat het duidelijk zijn, er was veel chaos in het begin. Maar dankzij de webinars, intervisies en overlegmomenten tussen de verantwoordelijke farmaceutische experten werd die chaos geleidelijk aan weggewerkt. Iedereen leerde van iedereen.
Ik ben zelf wel ondernemend en vond dit een once-in-a-lifetime kans om in zo´n groot gebeuren mee te draaien, dat is toch wel uniek.
Onze rol omvatte ook een groot deel communicatie en organisatie. Goede communicatie zorgde ervoor dat wij zelden vaccins over hadden, alles werd tot op het laatste nippertje uitgeteld.
Eindelijk kan de apotheker tonen dat ook wij medisch geschoold zijn, dat ook weet van aanpakken. Eerlijk? Het waren zeer drukke maanden, bovenop fulltime werk regelmatig meedraaien in het vaccinatiecentrum. Maar ze waren intens en ik ga het zeker en vast missen!
Wat waren volgens jou de grootste uitdagingen van de campagne?
Ik denk dat de grootste uitdaging was om mensen toch te overtuigen om zich te laten vaccineren, vele gesprekken voeren in de apotheek om mensen toch te laten inzien welk belang er achter deze campagne zat enz.
Frustrerend soms, want je kan uiteraard niet iedereen tot dat besef laten komen. Maar als je dan een reactie krijgt als “bedankt voor je tijd en uitleg, zo had ik het nog niet bekeken” dan denk je, “yes ik heb weer iemand geholpen”.
Een andere uitdaging was de verantwoordelijkheid over een team vaccinatievoorbereiders en zorgen dat alles in goede banen verloopt. Het lijkt allemaal eenvoudig, tot je zelf in het werkveld staat, dan besef je pas echt wat er je te wachten staat.
Ik ben zelf wel ondernemend en vond dit een once-in-a-lifetime kans om in zo´n groot gebeuren mee te draaien, dat is toch wel uniek. Eindelijk kunnen we tonen dat ook wij medisch geschoold zijn.
Hoe ziet volgens jou de toekomst van de apotheker eruit na deze operatie?
Eerst en vooral: door onze functie in de vaccinatiecampagne is het belangrijk om in te zien dat elke schakel een enorme belangrijke functie heeft en dat iedereen elkaar nodig heeft om optimaal te functioneren in een centrum. De mensen aan de check in, de medische anamnese tot zelfs de stewards die mensen begeleiden. Ook zij zijn van tel!
Maar met dien verschillen dat als er geen farmaceutisch expert zou zijn, er simpelweg geen vaccins voorhanden zijn. Dus in heel dit vaccinatieverhaal is overduidelijk geworden dat de apotheker broodnodig is en onmisbaar.
Ook zal men inzien dat wij als apotheker, of als farmaceutisch expert, ook een verantwoordelijkheid dragen en daar ook mee om kunnen. Dat ook wij organisatorisch maar zeker ook communicatief sterk moeten staan.
Ons beroep wordt eindelijk iets meer in de spotlight gezet, we worden eindelijk erkend. Wat in het begin van de corona pandemie niet zo was, er werd over verpleegkundigen, artsen, tandartsen,... gesproken, maar geen woord over de apotheker in de eerste lijn. Vanaf nu dus wel, althans dat hoop ik.
Laat ons maar vaccineren tegen de griep en testen afnemen. Je apotheker laat je niet in de kou staan.