2 mrt 2022
Communicatie
COVID-19
Vaccinatie
Image
apotheek pc

Momenteel heeft slechts 60,11% (bron: Sciensano) van de bevolking haar boostervaccin ontvangen. Vanaf 24 februari wordt de Pop-up ”Booster” uitgerold, die apothekers in staat stelt een informatief gesprek met nog te vaccineren patiënten aan te gaan.

Deze pop-up zal op het scherm van de apotheker verschijnen bij patiënten die na 3 tot 8 weken nog niet gereageerd hebben op hun uitnodiging voor de boosterprik.

Vaak gaat het om burgers die besmet waren op het moment van de boostercampagne en die dachten dat de besmetting kon dienen als booster of vergaten de boosterprik alsnog te halen. De infectie heeft inderdaad een boostereffect, maar het is niet geweten hoe lang en in welke mate ze beschermt en dit kan sterk verschillen van persoon tot persoon. Een boosterprik bijkomend bij de eigen immuniteit is dus belangrijk. Door de misinformatie rond de boostercampagne zijn er ook burgers die zich tevreden stelden met twee vaccins en meenden dat de boosterprik niet echt nodig was. Net als met antibiotica of andere vaccins is het wel aanbevolen het volledige schema te volgen voor optimale bescherming.

Deze pop-up dient enkel om een gesprek aan te knopen met de patiënt/burger, er wordt niet gevraagd je ondernomen actie te registreren. Je kan wel aanduiden indien je wenst dat de pop-up voor een bepaalde patiënt niet meer verschijnt. Het is aan deze laatste om zelf de nodige stappen te ondernemen voor een afspraak voor de boosterprik en dit volgens de geldende richtlijnen in zijn regio. Voor patiënten waarvan de weigering van de eerdere vaccins genoteerd staat, verschijnt geen pop-up.

De apothekers hebben tijdens de zomermaanden duidelijk hun meerwaarde bewezen met 4,3 miljoen vaccinatiegesprekken in de apotheek. Nu kan je weer je bijdrage leveren. Bovendien is deze pop-up handig wanneer je (zodra mogelijk) ook vaccinatie in de apotheek wenst aan te bieden.