De Vlaamse ‘Sociale Kaart’: wat is dat precies? En waarom zou ik daar als apotheker willen op staan?

De Sociale Kaart wil burgers en hulpverleners op een snelle en efficiënte manier informeren over het zorgaanbod in Vlaanderen en Brussel. Afhankelijk van de gewenste hulpverlening, kan de burger zo zelf het antwoord op zijn/ haar vraag zoeken en nagaan bij welke zorgverlener of organisatie(s) hij/zij daarvoor terecht kan.

De burger en patiënt kan dus jou als apotheker, maar ook de apotheek waar jij werkt gemakkelijk terugvinden.

Op basis van de info op die Sociale Kaart kan je als apotheker de patiënt of burger ook gericht(er) doorverwijzen. Zo kunnen wij onze rol van laagdrempelige lokale (huis)apotheker nog beter invullen.

Maar wat moet je daarvoor nu precies doen? Dat is zo gebeurd! Eerst moet je een gebruikersprofiel aanmaken op de Sociale Kaart om toegang te krijgen tot je professionele gegevens als zorgverlener. Bekijk hier hoe je dit doet. Eens je een profiel hebt, kun je via de zoekfunctie nagaan of jij als zorgverlener al op de Sociale Kaart staat. Indien dat nog niet zo is, dan kun je dit heel eenvoudig zelf even doen. Als je er wel al op staat, dien je enkel na te gaan of al je gegevens correct zijn. Hoe dit allemaal moet, leggen we je op een overzichtelijke manier uit in deze overzichtelijke flowcharts.

Nog enkele aanbevelingen:

  • Sommige apothekers zijn ook actief als bandagisten en tabakologen. In dat geval zal de Sociale Kaart op basis van je RIZIV-nummer automatisch aangeven als je bandagist bent. Als je tabakoloog bent, kun je dat bij jezelf toevoegen via ‘aanbod’.
  • Neem je antigentesten af en/of vaccineer je tegen COVID-19, dan kun je dit ook toevoegen op de Sociale Kaart. Wanneer je je gegevens bewerkt, kun je bij ‘specialisaties’ de termen ‘Apotheker-COVID-sneltesten’ en 'Apotheker-COVID-vaccinaties’ aanduiden in het drop down menu. Wanneer een burger of patiënt (via de zoekfunctie) op zoek gaat naar een apotheker bij wie ze terecht kunnen voor een COVID-vaccin of een antigentest, zullen ze jouw naam (en de apotheek waar je werkt) terugvinden.

Sta je op de Sociale Kaart?

Fantastisch! Dan moet je je enkel nog even koppelen aan de apotheek waar je werkt. Daarvoor moet je eerst via de zoekfunctie nagaan of deze apotheek al op de Sociale Kaart staat. Als dat niet zo is, leggen we je via onze flowchart uit hoe je dit kan doen. Is de apotheek al wel terug te vinden op de Sociale Kaart, dan hoef je jezelf enkel nog aan deze apotheek te koppelen. Zo kan iedereen zien dat jij in deze apotheek werkt.

Je kunt gerust ook nagaan of alle gegevens van de apotheek waar je werkt, kloppen. We leggen je in onze laatste flowchart uit hoe je ze kan aanpassen.

Zorg ervoor dat al je collega-apothekers op de Sociale Kaart staan.

Nog enkele aanbevelingen:

  • FTA’s kunnen helaas niet als zorgverlener op de Sociale Kaart staan. Als je ze toch graag wilt toevoegen, dan kan dat door de gegevens van de apotheek te bewerken. Bij ‘contactpersonen’ kun je de naam en functie (Farmaceutisch Technisch Assistent) toevoegen.
  • Het zou heel fijn zijn als je bij ‘contactgegevens’ de link naar de webpagina van de apotheek ingeeft. Zo hoeft niemand tijd te steken in het uitschrijven van wat de apotheek te bieden heeft, want de burger kan bij je apotheek alle recente informatie vinden via het doorklikken naar de webpagina.
Image
Boomdiagram 1.jpg
Image
Boomdiagram 2.png
Image
Boomdiagram 3.png
Image
Boomdiagram 4.png

Coördinator

Heb je een vraag in verband met deze campagne of wil je graag helpen om dit verder uit te bouwen? Neem contact op met de coördinator.