25 apr 2023
Interview
Oproep
Partner
Preventie
Sensibilisatie
Image
virginie interview.jpg

Wist je dat wie één maand lang stopt met roken 5 keer meer kans heeft om nooit meer de sigaret op te steken? Veel ex-rokers geven ook aan dat het hen nooit gelukt was zonder de steun van een vriend of familielid. Uit deze interessante bevindingen is het initiatief Buddy Deal van Stichting tegen Kanker geboren. Hierbij slaan rokers en hun omgeving de handen in elkaar om het roken vaarwel te zeggen. Het doel is om één maand lang tabaksvrij te blijven met de steun van een ‘buddy’ die de roker bijstaat. Deze buddy kan iedereen zijn! Je broer of zus, een vriend, je partner, je collega, …

Virginie Wauters, apotheker & tabakoloog, is Coördinator Tabakstop bij Stichting tegen Kanker. We vroegen haar wat dit nieuwe initiatief precies inhoudt, hoe het voor iedereen werkt en wat de lokale huisapotheker hiervoor kan betekenen.

Wil jij een rookstoppoging wagen met Buddy Deal? Schrijf je in voor 30 april via www.buddydeal.be.

 

Wat is Buddy Deal precies? Hoe werkt het?

Een initiatief als Buddy Deal heeft een aantal grote troeven. Het heeft een positieve insteek en is laagdrempelig. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat wie één maand stopt met roken, zijn slaagkansen vijf keer vergroot, elke stoppoging telt! Daarom is deze rookstopmaand voor rokers een ideale uitdaging. Zowel de roker als de Buddy, die belangrijke steun biedt, ontvangen na zich te registreren een steunpakket per post. Het kan zijn dat niet iedereen een Buddy heeft, dat is geen probleem. Buddy Deal is een community campagne, en dus kan iedereen rekenen op de ondersteuning van Stichting tegen Kanker en duizenden andere deelnemers.

 

Wat zijn zoal de struikelblokken die rokers ondervinden wanneer ze willen stoppen?

Bij een poging om te stoppen met roken, is de motivatie aan de start heel belangrijk. Hoe sterker de motivatie, hoe groter de kans dat de rookstop slaagt. Daarvoor is de actie van Buddy Deal trouwens ook heel nuttig. Het kan voor iemand een extra motivatie geven om in groep te stoppen. En je wordt nog eens persoonlijk gesteund door je Buddy. De doelstelling is niet om onmiddellijk de sigaret neer te leggen, maar om te beginnen met een maand niet roken. Dat zorgt ervoor dat sommige rokers toch de stap eens gaan wagen.

Stoppen met roken is een combinatie van de aanpak van lichamelijke verslaving, psychologische afhankelijkheid en gewoontevorming. Voor sommige rokers valt het beter mee dan gevreesd. Voor anderen is het een moeilijk proces. Toch is het voor iedereen mogelijk! In de beginfase kan het gebrek aan nicotine flink opspelen. Om deze reden raad ik nicotinevervangers aan. Dan gaat er meer energie naar het aanpakken van de gewoontes en de psychische verslaving.

Je kan de ontwenning zien als een zware wandeltocht naar de top van de berg. Het gemis aan nicotine is als een steentje in een wandelschoen; het doet pijn bij het stappen. Na een tijdje moet je stoppen omdat het te veel pijn doet. Haal je het steentje weg dan zal de tocht naar boven nog steeds zwaar zijn maar wel een stuk haalbaarder. Uit studies is gebleken dat de kans op een rookstop veel groter is als iemand drie maand nicotinevervangers neemt. Dat is ongeveer de tijd die nodig is om nieuwe gewoontes aan te leren.

 

Hoe ziet de rol van een buddy er precies uit? Heb je enkele tips voor hen?

Wie de uitdaging aangaat om te stoppen gedurende een maand, kan de steun van een vriend, familie of collega goed gebruiken. In ruil voor de inspanningen van de Stopper, belooft de Buddy een tegenprestatie. Zij sluiten zo een “Buddy Deal” van 1 mei tot en met de Werelddag zonder Tabak op 31 mei. Een buddy is er vooral om de stopper te helpen op allerlei mogelijke manieren. Dat kan al door een luisterend oor te bieden, de stopper afleiding te bieden met een wandeling of uitstapje. Af en toe een goed gesprekje of een berichtje sturen kan al wonderen doen. ‘Geduldig’ en ‘begripvol’ zijn sleutelwoorden voor een goede Buddy.

 

Wat kan de lokale huisapotheker zoal betekenen voor het initiatief?

Het initiatief is er in de eerste plaats om zoveel mogelijk mensen te motiveren een stoppoging te starten en hen een maand lang te ondersteunen met concrete tips via mail en brievenpost, met materiaal zoals een scheurkalender. De bedoeling is dus om zoveel mogelijk rokers te bereiken en hun slaagkans zo groot mogelijk te maken. De meeste rokers stoppen zonder de hulp van een arts of tabakoloog, maar sommigen kunnen de steun van een Buddy of een vertrouwenspersoon zoals hun huisapotheker goed gebruiken. Een luisterend oor met kennis van zaken kan soms dat extra duwtje in de rug geven.

Wanneer mensen willen stoppen met roken, gaan ze vaak eerst informeren naar de verschillende mogelijkheden, hulpmiddelen of nicotinesubstitutie bij hun apotheker. Hierbij kan Buddy Deal een mooie aanvulling zijn. De campagne geeft een extra professionele omkadering rond het rookstopadvies van de apotheker.

Als apothekers de poster van Buddy Deal op een duidelijk zichtbare plaats hangen of via sociale media mee bekend te maken, kunnen nog meer rokers gemotiveerd worden om de stap te zetten om eens een maand niet te roken. Bovendien belet het geen enkele apotheker om ook proactief rokers aan te spreken en hen aan te moedigen de uitdaging aan te gaan. De rookstopper wordt zo op een positieve manier benaderd en staat er niet alleen voor.

Image
STK - Buddy Deal Affiche A4