6 mrt 2024
Communicatie
COVID-19
Eerste Lijn
Event
Interview
Mededeling
Opleiding
Partner
Student
Image
ise en warda.jpg

Het VAN-netwerk werkt graag samen met het Vlaams Farmaceutisch Studenten Overleg (VFSO), dat de belangen van Vlaamse apothekersstudenten vertegenwoordigt. In het snel veranderende zorglandschap zijn voortdurende aanpassingen in de opleiding van apothekers van essentieel belang. Daarom gaan we elk jaar in gesprek met de voorzitter en medewerkers van VFSO om hun visie op het apothekersberoep van vandaag en morgen te verkennen.

Op 9 maart organiseert VFSO de zesde editie van de Pharma Career Day, dé jobbeurs voor Vlaamse farmaciestudenten. Dit evenement biedt diverse infosessies en uitgebreide informatie over jobmogelijkheden, sollicitatieprocedures, bedrijven en beroepsverenigingen voor de apothekers van de toekomst.

Voorzitter Ise Hamers en eventmanager Warda Aoulad-L'Arbi geven ons een blik in wat we kunnen verwachten van de beurs. Ze delen hun inzichten over de evoluerende taken van apothekers en de hedendaagse uitdagingen in het vakgebied.

 

Hoe ervaren jullie je rol binnen het VFSO-team van dit jaar? Wat zijn jullie belangrijkste doelen?

Ise: Dit jaar focussen we ons op de belangrijkste evenementen van VFSO, namelijk de Pharma Career Day en het Galabal der Farmacie om ons 10-jarig bestaan te vieren. We merken dat het steeds moeilijker wordt om farmaciestudenten te bereiken met extracurriculaire activiteiten, naast hun reeds zeer drukke lessenrooster. Dit jaar schakelen we dus terug op twee grote evenementen. Ons doel is een meerwaarde te zijn voor de farmaciestudenten. We doen enorm ons best om elk jaar symposia, trainingen en bedrijfsbezoeken te organiseren naast onze Pharma Career Day om de studenten te verrijken met topics en tips & tricks die in de opleiding niet of minder aan bod komen.

Warda: Ik ben zelf al een paar jaar betrokken bij VFSO en dit jaar ben ik de eventmanager. In al die jaren hebben we als team steeds één groot doel voor ogen en dat is een meerwaarde zijn voor de farmaciestudenten aan de hand van onze activiteiten. Dit jaar zal dit vooral de Pharma Career Day zijn, die dit jaar doorgaat op zaterdag 9 maart in Flanders Expo. Elk jaar is er wel een uitdaging, vooral met de blijvende invloed van de coronacrisis. Dit jaar zijn we ook wat later gestart omdat het even zoeken was naar nieuwe teamleden. Uiteindelijk is het toch goed gelukt om de belangrijkste posities in te vullen en zijn we als team vol enthousiasme aan het nieuwe VFSO-jaar begonnen.

 

VFSO organiseert de Pharma Career Day op 9 maart. Wat kunnen studenten zoal verwachten dit jaar?

Ise: Zoals elk jaar zullen Vlaamse farmaciestudenten zich ook dit jaar mogen verwachten aan een grootschalige jobbeurs in de Flanders Expo te Gent. Alle standhouders ka je terugvinden worden op onze website. Ook zullen er verschillende interessante sessies worden gegeven over de vervolgopleidingen en toekomstmogelijkheden door professionals binnen hun vakgebied. Zowel de standhouders als de sessies zijn voor zowel studenten in de farmaceutische zorg, als studenten in de geneesmiddelenontwikkeling. Ook voorzien we een goodiebag, broodjeslunch en drankjes voor elke student. We doen er alles aan er weer een geslaagde editie van te maken.

Warda: In de afgelopen tien jaar hebben we het concept van Pharma Career Day constant geëvalueerd. We hebben nu een ideaal concept gevonden dat goed werkt voor de studenten. We behouden het idee van standhouders gecombineerd met infosessies. Dit jaar is het alleen groter geworden. We hebben meer standhouders en verschillende organisaties voor sprekers kunnen betrekken, het is dus een solide concept dat we elk jaar verbeteren. Dat het concept werkt zien we ook zeer duidelijk in de interesse bij de studenten, de inschrijvingen blijven toenemen!

 

Hoe kijken jullie terug op de vaccinatiecampagne van het najaar van 2023, met de nieuwe rol van de apotheker in de COVID- en griepvaccinatie?

Ise: De rol van de apotheker binnen de vaccinatie is cruciaal, nu dat ook apothekers zelf mogen vaccineren lijkt mij dit nog een stap vooruit. De drempel om zich te laten vaccineren wordt voor vele patiënten verlaagd, ook het gegeven dat de apotheker het vaccin zelf mag voorschrijven en de patiënt niet meer eerst naar de arts moet voor een voorschrift lijkt mij een hele evolutie. Het zorgt natuurlijk ook voor extra werk, in het reeds drukke beroep van een apotheker. Dat mogen we zeker niet onderschatten. Ook moet de apotheek voorzien zijn van bijvoorbeeld genoeg personeel en een aparte ruimte. Bij de COVID-19-vaccinatie komt er ook nog veel planning bij kijken, onder meer omdat alle spuitjes van een vial tegelijkertijd moeten worden klaargemaakt en deze vervolgens maar 6 uur houdbaar zijn.

Warda: Tijdens de campagne in de apotheek zag ik dat patiënten gemakkelijk de weg naar de apotheek vonden voor vaccinaties. Het lijkt een succes, gezien de cijfers en feedback van patiënten. De apotheker speelt een belangrijke rol en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Ik juich de campagne alleen maar toe. Soms gaan mensen ook naar de apotheek voor bijvoorbeeld een pneumonieprik, al kunnen we dat voorlopig nog niet zelf zetten. Misschien zal de rol van de apotheker in de toekomst nog groter worden. De tijd zal het leren, er is zeker ruimte voor groei.

 

Het project #CAVAsa, dat psychosociale noden bespreekbaar maakt in de apotheek, komt aan een einde. Wat denken jullie van het idee om deze dienst in te brengen in de apothekersopleiding?

Ise: Ik vind dat dit een must is in de apothekersopleiding. Je merkt dat de stap naar een apotheker vaak kleiner is dan naar eender welke andere hulpverlening. Als apotheker heb je vaak een vertrouwensband met de patiënt. 

Voornamelijk bij de patiënten met chronische medicatie is het belangrijk als apotheker om op regelmatige basis de tijd te nemen in te checken bij de patiënt, want het is bekend dat het nemen van (chronische) medicatie een negatieve invloed kan hebben op de levenskwaliteit van de patiënt. Je ziet ook vaak patiënten die net van bij de dokter of uit het ziekenhuis komen en minder goed nieuws hebben gekregen, die de nood hebben om erover te praten wanneer ze hun voorgeschreven medicatie komen halen.

Ik denk dat het als apotheker enorm belangrijk is te leren hoe je hiermee moet omgaan. Je speelt als eerstelijnszorgverlener een zeer belangrijke rol. Jij hebt de verantwoordelijkheid de patiënt door te sturen naar de meest geschikte hulpverlening.

Warda: Ik denk zeker dat het een plaats verdient in de opleiding. Een tijdje geleden kende ik een stagiair, die een paar dagen kon meekijken in de officina. Ze merkten op dat apothekers meer zijn dan alleen professionals die apotheektaken uitvoeren. We zijn een vertrouwenspersoon, soms een soort adviseur, soms deels psycholoog. Het is vooral dat psychologische gesprek, het partnerschap in vertrouwen, dat essentieel is. Dat is wat de patiënten verwachten.

Ik denk dat het bewijs hiervoor er is. Toch moet er meer bewustzijn rond gecreëerd worden. Natuurlijk komt dit bewustzijn tijdens de stage van 6 maanden in de officina naar voren. Het zou handig zijn voor studenten om vooraf nog meer tools te krijgen om ze tijdens de stage echt tot uiting te laten komen. Dus, als er ruimte is in het curriculum, zou dat zeker een meerwaarde zijn voor studenten.

 

Wat zijn enkele uitdagingen die apothekers volgens jullie ervaren in de hedendaagse zorg?

Ise: Ik denk dat dat er wel heel wat zijn. Enerzijds de concurrentie van de online apotheken, anderzijds heb ik het gevoel dat een apotheker meer en meer de eerstelijnshulp wordt. De rol van een apotheker is niet om diagnoses te stellen, maar mensen komen wel heel vaak de apotheek binnen met allerlei uiteenlopende problemen, vaak bedoeld voor een dermatoloog, tandarts, arts of andere specialist. Men verwacht dan wel eens dat wij hen verder kunnen helpen dan mogelijk. Ik begrijp zeker waar dat vandaan komt. Het wordt overigens steeds moeilijker om snel bij een dermatoloog, tandarts, dokter, specialist te geraken door patiëntenstop, drukte en veel meer redenen. Daarnaast is advies in de apotheek kosteloos en er is ook een lagere drempel om een apotheek binnen te stappen.

Warda: Ik denk ook dat het aantal patiënten toeneemt. Als ik uitga van mijn ervaring, nemen de patiënten toe, ons zorgaanbod neemt toe en we willen dit zo goed mogelijk uitvoeren. Al kost dat natuurlijk meer tijd. Tegelijkertijd zie ik veel openstaande vacatures zijn die niet ingevuld worden. Dus ik denk dat dat op termijn zeker een uitdaging kan vormen voor bepaalde regio's.

Persoonlijk, in mijn regio, is het online gebeuren niet echt van toepassing. Onze patiënten komen voor veel andere dingen naar de apotheek. We zijn vooral een eerstelijns- en vertrouwenspersoon. We willen zoveel mogelijk zorg bieden aan de patiënten, vooral aan degenen die het nodig hebben.