30 dec 2022
Communicatie
Getuigenis
Opinie
Image
dennis.jpg

2 jaar, het voelt tegelijk als een eeuwigheid en een oogwenk. Het aantal keren dat ik jou, de lezer van onze communicatie, direct aansprak, kan je op één hand tellen. Toch doe ik het nu nog eens.

Het is nu ruim 2 jaar geleden dat ik me bij het VAN-team voegde als communicatieverantwoordelijke. Yep, pal midden in de COVID-crisis dacht ik blijkbaar “oh, meewerken in de zorgsector in het midden van een pandemie, wat kan daar nu mis mee gaan”? Arme naïeve Dennis had toen nog nooit te maken gehad met het werk achter de schermen van de volksgezondheid. En het meeste dat ik wist over apothekers was dat ze altijd wel iets konden doen aan mijn vervelende loopneus. Man, wat was ik blind.

Zwemmen of verzuipen was zowat de orde van de dag in die tijd. Ik kwam aan met een heel uitgebreid arsenaal vaardigheden. Schrijven in alle vormen en lengtes voor alle doelgroepen, spreken en presenteren voor elk publiek, grafische werken creëren voor wat je ook nodig hebt, het internet afspeuren voor de meest onvindbare info, berichtjes typen met één hand, … En ik heb ze (bijna) allemaal nodig gehad in de afgelopen twee jaar.

Het was eigenlijk heel duidelijk waar te beginnen. Het doel was vrij simpel, zorg ervoor dat apothekers de juiste info vinden die ze nodig hebben in deze moeilijke tijd en toon hoe het gaat in het veld. Daaruit besloot ik dat er een menselijke aanpak nodig is. Een aanpak die we vandaag nog steeds toepassen in onze communicatie. Wat het volgens mij sterk maakt, is het menselijke aspect. Getuigenissen van apothekers en collega’s, samenwerkingen met partners en de mooie resultaten die we mogen tonen. De mensen achter de verhalen.

Ik had toen nog geen idee dat deze verhalen zo veel verder gaan dan medicatie. Je stapt meestal je apotheek binnen voor een geneesmiddel, vanzelfsprekend. Maar wist ik dat je er ook binnen kan voor testen, gericht advies over je gezondheid, preventieve tips, een gezonde babbel, voorschriften voor griepvaccins en zelfs COVID-vaccins zelf? Had je me twee jaar geleden verteld dat dit is waar apothekers naartoe zouden gaan, had ik je nooit geloofd.

Hier zijn een paar wenkbrauw optrekkende weetjes. Sinds ik begon bij VAN, heb ik 168 nieuwsbrieven de wereld in gestuurd op het moment dat ik dit artikel schrijf. Je hebt ze misschien al zien binnenkomen. Ga maar kijken, ze zijn de moeite waard. Die nieuwsbrieven hebben samen 510 verschillende artikels en items met zich meegedragen. Wel ok, 511 wanneer dit stukje is gepubliceerd. En dan heb ik nog niet eens de sociale media aangeraakt. Daar hebben we maar liefst 1.136 verschillende posts op gezet. Om nog maar niet te spreken van de designs, video’s, webinars, uitnodigingen, research, eindredactie, presentaties waar ik me over heb ontfermd. Ik heb zelfs mijn tenorstem gebruikt in een zangfilmpje. Ik had met al dit werk een hele reeks boeken kunnen schrijven. Maar in plaats daarvan, ben ik trots dat het voor de doeleinden van apothekers is gegaan. Vrij zeker dat er geen dt-fouten zijn geweest…. Vrij zeker….

Ik krijg soms wel eens feedback van de lezers van deze hele berg teksten. En ik moet toegeven dat dat el heel bemoedigend kan zijn. Ik hoor de worden “sterke communicatie” en “zeer mensgericht” voorbijgaan. Dat is precies de visie die ik voor ogen had. En als ik dat soort feedback kan terugkrijgen, ook in tijden van crisis, dan ga ik daar toch stiekem tijdens mijn Nieuwjaarsfeest een glas op heffen.

En nu zijn we hier, gestaag gaande naar 2023, en als er één ding is dat al deze artikels me hebben geleerd, is het dat de evolutie die ik nooit zag aankomen een feit is. Ik heb de apotheken met mijn eigen ogen zien groeien. En dat is zelfs nog duidelijker als ik voor de zoveelste keer een apotheker opbel voor een interview. Ze zijn altijd bereid om een paar vraagjes te beantwoorden, zo vriendelijk. Maar dat terzijde, deze mensen zijn echt veranderd, hun taak is veranderd. Het vult me met evenveel trots als zorgen. Kunnen we dit blijven doen? Wat zijn de uitdagingen die we zullen moeten overwinnen? Hoe gaan we de volgende gezondheidscrisis te lijf?

Daar kan ik misschien moeilijk op antwoorden, maar ik weet wel dat apothekers er alvast altijd zullen zijn voor ons. En weet je wat? Dat stelt me gerust.

Al 2 jaar een beroep in de zorgsector, met de sterkste en meest parate mensen die ik ooit heb gezien.

Een echte eeuwigheid, gedaan in een oogwenk.
Op naar de volgende.