Apothekers hebben de voorbije maanden, in nauwe samenwerking met artsen en patiënten, sterk werk verricht voor een vlotte en effectieve vaccinatiecampagne. Steeds meer patiënten worden elke dag gevaccineerd tegen COVID-19 en griep dankzij deze inzet.
Dit alles brengt natuurlijk nog steeds heel wat coördinatie met zich mee. Hoe verloopt dit voor de apothekers in de officina? Welke praktische organisatie passen ze toe? En hoe reageren de patiënten? We spraken erover met apotheker Severine Van Haecke. De apotheek waar zij werkt, in eerstelijnszone Scheldekracht, is heel doeltreffend geweest in de vaccinatie tegen zowel COVID-19 als griep. Ze vertelde ons meer over de prikken die worden gezet bij haar in de apotheek, de uitdagingen die het team ondervindt, de tevredenheid van hun patiënten en de samenwerking met lokale artsen.
Organisatie en afspraken
Momenteel verloopt de vaccinatie in de apotheek waar Severine werkt goed. Organisatorisch was er in het begin wat overleg nodig over de praktische aanpak, toch was al snel alles op punt. “Gelukkig hebben we een flexibel team en elk van ons mag vaccineren”, zegt Severine. “COVID-vaccinaties vinden bij ons enkel plaats op afspraak. We werken niet met een online agenda, maar met een Excel-bestand voor de vaccinatiedata, gebaseerd op dagen dat we met minimaal 3 personen in de apotheek aanwezig zijn. Patiënten nemen telefonisch contact op of komen langs, en we plannen dan een afspraak in.”
In de eerste weken was er bij Severine geen verlies van vaccins. Als er een vaccin over was, kon het team het meteen toedienen aan iemand die op dat moment in de apotheek was en gevaccineerd wilde worden. Dit werd door de patiënt altijd positief ontvangen.
Er werd ook tijdelijk een reservelijst aangelegd voor mensen die ziek waren op het moment van hun afspraak of die op de vooropgestelde data niet konden komen. Ook deze patiënten werden snel gecontacteerd en ingepland. “Nu merken we wel dat het minder evident wordt om geen COVID-vaccins verloren te laten gaan. We komen niet altijd meer aan 6 à 7 patiënten, wat begrijpelijk is gezien de campagne op zijn einde loopt”, zegt Severine.
Voor de griepvaccinatie hoeven de patiënten geen afspraak te maken. Wel probeert het team dit zoveel mogelijk te beperken tot woensdagochtend en donderdagnamiddag, dan is er een optimale bezetting in de apotheek. Komt een patiënt op een ander moment én zijn er voldoende apothekers, dan vaccineert men wel onmiddellijk.
Hoewel het optrekken en vaccineren goed gaat, neemt het administratieve luik behoorlijk wat tijd in beslag. “Een goede organisatie is hierbij een must”, zegt Severine. “De levering van de griepvaccins gooide bijna roet in het eten. Voor het zoveelste jaar op rij werd er in verschillende keren geleverd. De laatste vaccins kwamen net voor de start van onze vaccinaties. Dit moet volgens mij best nog eens bekeken worden met de firma's en groothandels.”
Patiënten tevreden
De patiënten die langskomen voor hun prik zijn zeer tevreden over hoe Severine en haar collega’s hen helpen. “Flexibiliteit is hierin een must”, vindt Severine. “Je kan wel data vooropstellen, maar soms moet er geschoven worden in de afspraken opdat de werkende mens ook nog terecht kan bij ons. Dit wordt enorm gewaardeerd. Wanneer patiënten enkele dagen later terugkomen in de apotheek, vragen we wel eens of ze bijwerkingen hadden van hun vaccin. Op die momenten voel je dat ze onze betrokkenheid appreciëren. Niemand is uiteraard verplicht om een vaccin in de apotheek te laten zetten. We leggen uit dat het 'mogen vaccineren van de apotheker' berust op een samenwerking met de artsen, en dat het niet de bedoeling is om het werk van onze artsen over te nemen. We streven samen naar een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad.”
De reden waarom patiënten bij de apotheek komen voor hun vaccin? Volgens Severine is de laagdrempeligheid alleen al een groot voordeel. “Een deel van de patiënten die een griepvaccin komt halen en hoort dat wij apothekers dit ook mogen zetten, zegt al gauw 'ok zet ze maar'. Ze moeten sowieso langskomen om hun vaccin af te halen en zien het dan soms niet zitten om nog eens een afspraak te maken bij de huisarts door tijdsgebrek.”
Severine benadrukt wel dat dit niet wegneemt dat er ook nog vele mensen zijn die wél bij de huisarts gaan voor hun vaccinatie. Volgens haar is er een goede vaccinatie verhouding tussen de artsen en de apothekers.
Samenwerking met artsen
De samenwerking met de betrokken artsen verloopt voor Severine gelukkig ook goed. “Voor de start van de COVID-vaccinatiecampagne zaten we samen met de lokale artsen en werden afspraken gemaakt. Zo was de consensus dat de lokale apothekers de vaccins voorbereiden en de artsen, of een door hen tijdelijk in dienst genomen verpleegkundige, vaccineren.”
Onlangs organiseerde Severine zelf nog een MFO. Na afloop kwam de vaccinatie kort ter sprake waarbij iedereen dezelfde mening deelde: de campagne verliep vlot, al zijn er zeker verbeterpunten.
“Al vind ik dat 'communicatie' nog steeds een werkwoord is”, zegt Severine. “Dit kan altijd beter. Hoewel we over het algemeen enthousiast terugkijken naar de voorbije maanden! Het tijdperk van 'elk voor zich' vloeit zo toch eerder over naar 'SAMEN'werken.”