14 dec 2021
Campagne
Eerste Lijn
Getuigenis
Project
Sensibilisatie
Image
Zit jou iets dwars? Praat erover. Je huisapotheker helpt je op weg.

“Ik heb het gevoel dat we verder geraken en dat we onze patiënten beter kunnen helpen”

We moeten opnieuw rekening houden met meer coronamaatregelen in ons dagelijkse leven. Helaas zorgt dit ook voor (begrijpelijke) frustraties en zelfs mentale problemen. Daarom blijven VAN (het Vlaams Apothekers Netwerk) en CAW (het Centrum Algemeen Welzijn) zich inzetten om het #CAVAsa project verder uit te testen en verbeteren. In project #CAVAsa werden ongeveer 70 apothekers opgeleid om psychosociale noden bij patiënten te detecteren en te bespreken, de patiënt te informeren over het CAW en zo nodig door te verwijzen. De piloot-projectfase is      verlengd met één maand en loopt tot eind januari 2022, waarna het project verder uitgebreid wordt.

Vorige maand deelden enkele deelnemende apothekers hun ervaringen tijdens geplande focusgroepen per ELZ. Maak kennis met deze enthousiaste apothekers.

#CAVAsa test of apothekers tijd kunnen maken om patiënten te helpen bij een niet-pluisgevoel. Eventueel kan men doorverwijzen naar het CAW. Ondanks de uitdagende periode voor de apotheker, worden de handvaten van het project wel effectief gebruikt door de deelnemende apotheken.

“Het was altijd spannend afwachten hoe groot de opkomst voor de digitale focusgroepen zou zijn”, zegt Aline Ghijselings, projectcoördi­nator VAN. “Apothekers hebben het ongezien druk en ‘s avonds is er vaak nog weinig 'jus' over om te vergaderen. Uiteindelijk hebben we met een 28-tal apothekers kunnen overleggen, hieruit hebben we enorm veel inzichten verworven.

“Meerdere apothekers gaven aan dat ze dankzij hun deelname eindelijk het gevoel hebben dat ze meer dan vroeger het verschil kunnen maken bij psychosociale hulpvragen in de apotheek. Dankzij het project zijn ze ervan overtuigd voortaan meer te kunnen bieden dan enkel een luisterend oor zijn en dat voelt enorm goed”, aldus Aline.

“Meerdere apothekers gaven aan dat ze voortaan meer kunnen bieden dan enkel een luisterend oor en dat voelt enorm goed”

Aline Ghijselings, Projectcoördi­nator VAN

Deelnemers getuigen

We vroegen de aanwezigen bij de terugkommomenten om hun eigen visie op het project. Hun getuigenissen waren alvast zeer belovend.

Heleen Debaene, coördinator ELZ Westhoek, meldt dat hun eerstelijnszone van het psychosociale aanbod een prioriteit wil maken. “We stimuleren hierbij dat psychosociale hulp laagdrempelig kan worden aangeboden aan iedere burger. Dankzij het project #CAVAsa wordt de brug gemaakt tussen de apotheker en het CAW in onze ELZ en dat past perfect binnen dat plaatje”, aldus Heleen.

Hilde Libbrecht, apotheker in Rotselaar (ELZ Leuven Noord), voerde al regelmatig sociale gesprekken. “Mensen luchtten vroeger al wel eens hun hart bij ons en dat geeft hen voldoening, maar daar bleef het meestal ook bij. Nu is het anders, dankzij #CAVAsa heb ik het gevoel dat we samen verder geraken en dat we onze patiënten nog beter kunnen helpen.”

Apothekers kunnen een aanmelding bij CAW doen vanuit de apotheek samen met de patiënt via de website van het CAW. Dit maakt het project nog interessanter volgens Cynthia Boulanger, apotheker in Keerbergen. “Op die manier kunnen we echt het verschil maken. Ook koppelt het CAW bij iedere aanmelding kort terug naar ons zodat we weten dat onze patiënt verder wordt geholpen. Dat is nieuw en zeker een meerwaarde voor mijn praktijk.”

Tine Wouters, apotheker in Adinkerke (ELZ Westkust&Polder), was enthousiast over het project-materiaal en het gebruik ervan in het reguliere apothekerswerk. “We kregen handige wegwijzertjes die letterlijk de weg naar het CAW wijzen. Het is een tool die niet alleen handig is voor de patiënt maar ook voor mezelf. Het is immers vandaag ongezien druk in de apotheek, en er is weinig ruimte voor een psychosociaal gesprek. Ook bemoeilijken de schermen en mondmaskers alles aanzienlijk. Daarom geef ik het wegwijzertje mee met een klein woordje uitleg. De patiënt kan dan zelf de informatie doornemen en beslissen wat hij ermee doet. Zelf kan ik ze er nadien makkelijker opnieuw over aanspreken. Dat is alvast een extra stap in de goeie richting en maakt onze vertrouwensband nog groter.”

Ook onze collega, Karel Verlinde was erbij. Hij is directeur beroepsontwikkeling bij KLAV en projectmanager van het focusdomein preventie. “Wij leerden uit de feedback van de apothekers die deelnemen aan project #CAVAsa dat we vanuit onze beroepsvereniging zelf proactief naar onze leden moeten communiceren over de werking van het CAW. Dit is iets wat ik zeker met het projectteam zal bekijken in de verdere uitrol.”

Tenslotte spraken we met Els Govaert, CAW-verantwoordelijke. “Het project #CAVAsa helpt om burgers bewust te maken dat het CAW er voor hen is. En de apotheker geeft de patiënten die het nodig hebben een klein duwtje in de rug, of de aanmelding nu effectief via de apotheker loopt of niet. Deze samenwerking kent een grotere impact dan je op het eerste zicht zou denken.”

Hoe gaat het verder?

Ondanks het voorlopige succes, zijn er volgens Aline nog knelpunten te overwinnen. “We hadden nooit verwacht dat de vierde golf de eerstelijnszorgverleners opnieuw zo hard onder druk zou zetten, dit najaar. Dit valt ongelukkig samen met de pilootprojectfase. We hebben alvast geanticipeerd door de registratieperiode te verlengen tot eind januari.”

Er wordt momenteel bekeken om de samenwerking uit te breiden van 9 naar 34 eerstelijnszones. “We beogen hierbij het engagement van minstens 250 apothekers in plaats van de huidige 60”, zegt Aline. “Op basis van wat we leren uit de kwalitatieve bevragingen uit de pilootfase wordt het project verder verbeterd. De opleiding zal verder geprofessionaliseerd worden en de materialen geoptimaliseerd naargelang de behoeften van de apotheker.