5 jul 2023
Eerste Lijn
Interview
Mededeling
Opleiding
Project
Sensibilisatie
Image
CAVAsa apr.JPG

Na een succesvolle tweede fase, is #CAVAsa een derde projectjaar ingegaan. We mogen dus al een aanzienlijke tijd lang, samen met het CAW, apothekers opleiden om psychosociale noden bij hun patiënten te herkennen en te bespreken. Het CAVAsa-team is dus druk bezig om het project verder uit te breiden en meer apothekers te rekruteren.

In deze nieuwe fase hebben we al onder meer heel wat nieuwe apothekers mogen verwelkomen in het initiatief en zijn de materialen beschikbaar geworden in alle Vlaamse eerstelijnszones. We mogen ook Amber Damiaens verwelkomen in het team. Zij is apotheker en doctor in de farmaceutische wetenschappen en maakt deel uit van het onderzoeksteam van Prof. Veerle Foulon aan de KU Leuven. Amber zal CAVAsa bijstaan als wetenschappelijk medewerker.

We praatten met Amber en coördinator Aline Ghijselings over de conclusies die ze trekken uit het afgelopen werkjaar, wat de doelen zijn voor de nieuwe fase en hoe ze die willen bereiken. Zij maakten ook bekend dat de inschrijvingen om deel te nemen aan project #CAVAsa gewoon open blijven. Iedereen kan dus op elk moment mee in het project stappen, immers hoe meer deelnemende apotheken hoe beter.

 

Hoe kijken jullie terug op #CAVAsa 2.0? Op welke manieren heeft het verder gebouwd op de eerste fase?

Aline: Alles is in feite gelopen zoals gepland. We zijn trots over de uitbreiding en de manier waarop vandaag o.a. de beroepsverenigingen alsook sommige ELZ coördinatoren ons helpen bij de rekrutering. We hebben alle apothekers kunnen bereiken binnen de CAW-regio’s waarin we al actief waren. Ik ben alvast blij dat we die doelstellingen hebben gehaald. Afgelopen jaar verliep ook vlotter dan het eerste projectjaar. COVID-19 was niet meer zo zeer op de voorgrond, waardoor de apotheker ook andere projecten kon opnemen, waaronder ook project #CAVAsa.

Amber: Dat vind ik ook fijn om te horen en ik kijk er zelf naar uit om mee in het project te stappen. Toen #CAVAsa werd opgestart, was ik al actief bij de KU Leuven als onderzoeker. Ik wist dus al af van het project. Als onderzoeker ben ik gefascineerd door de nieuwe rollen van de apotheker in het zorglandschap van tegenwoordig. #CAVAsa past volgens mij perfect in dit verhaal.

 

Hoe gaat het met de deelnemende apothekers? Benutten ze hun nieuwe kennis over psychosociale noden goed?

Aline: Dat is een goede vraag en beter inzicht verwerven in de impact van de e-learning op de praktijk is iets waar we ons extra voor willen inzetten in dit derde projectjaar. We krijgen immers, aan de hand van de data die we verzamelen, slechts een beperkt inzicht in hoe het er in het veld effectief aan toe gaat. Bijvoorbeeld aan de hand van de registraties van duur van de gesprekken die apothekers doorvoeren. Van de 218 deelnemende apothekers in het tweede jaar zijn er ongeveer 95 die interacties in het kader van #CAVAsa hebben geregistreerd. We zijn zeker tevreden met dit cijfer, want zo zijn er al 63 patiënten bij het CAW terechtgekomen. Dat is aanzienlijk meer dan het eerste projectjaar, toen waren dat er 10. Logisch ook want we hebben nu overigens meer deelnemende apotheken. We zien ook dat het initiatief verspreid is over alle provincies. Daarom proberen we zoveel mogelijk de vinger aan de pols te houden en te vragen naar feedback uit het veld. Alleen zo kunnen we het hele initiatief blijven verder verbeteren. Aan het einde van het werkjaar hebben we ook praktijkavonden georganiseerd waarbij het CAW werd samengebracht met de apothekers zelf. De bevraagde groep vond dat de organisatie van die avonden alleen al het project opnieuw onder de aandacht bracht waardoor ze er weer actief mee aan de slag gingen. En het resultaat bleek ook positief want er kwamen nadien ook terug meer registraties binnen.

Apothekers zijn blij dat ze naast dit alles ook het CAW beter hebben leren kennen. Ze begrijpen nu beter wat het CAW doet en naar wie en vooral ook hoe ze kunnen doorverwijzen. In het project koppelt het CAW ook terug naar hen wat als heel positief wordt ervaren. Ze krijgen dus te horen dat hun interventie een verschil maakt voor hun patiënt.

Amber: We hebben voor deze nieuwe fase nagedacht over wat we gaan evalueren en waar we ons onderzoeksmatig voor zullen inzetten. Zoals eerder aangegeven door Aline, zullen we dit jaar trachten in kaart te brengen hoe de apothekers hun kennis in de praktijk benutten. We willen daarnaast focussen op het updaten van de e-learning, die beschikbaar wordt gesteld op het IPSA platform. We willen vragen aan onze apothekers of deze e-learning en de updates hiervan hun gedrag beïnvloedt. Hebben ze betere kennis van de mogelijkheden? Voelen ze zich vaardiger om patiënten aan te spreken in verband met een psychosociale hulpvraag? Weten ze naar wie en hoe ze patiënten goed kunnen doorverwijzen? Vandaag is het voor ons alvast duidelijk wat we verder willen uitspitten, dit staat gepland voor september.

 

Wat willen jullie graag verwezenlijkt hebben in deze fase?

Aline: In de eerste plaats onze groep deelnemende en actieve apothekers zo groot mogelijk maken. Dat blijkt een grotere uitdaging dan het vorige jaar, waarin we er 170 mochten verwelkomen. We hopen dit jaar dit cijfer zeker te evenaren, wat niet onlogisch is. We verdubbelen overigens het aantal eerstelijnszones waarin we actief zijn, van 33 naar alle 60. Daarom moeten we natuurlijk grondig en open communiceren naar zowel deelnemende apotheken als potentiële nieuwe deelnemers. Ik ben er persoonlijk wel optimistisch over, momenteel zijn we over 330 deelnemers. Niet alle eerstelijnszones zagen het project rijmen met hun strategie van het voorjaar, maar ze lieten ons weten dat ze dit wel inplannen om in het najaar op te nemen. Dat is al veelbelovend om na de zomer naar uit te kijken. We geven dus ook graag de boodschap dat alle apothekers zich altijd en op elk moment mogen aanmelden om mee in het project te stappen, of desnoods alleen de geaccrediteerde e-learning mee te volgen. Er is dus geen einddatum voor inschrijvingen en het project is even laagdrempelig als het bezoek aan een apothekeek zelf.

Daarnaast hopen we met de opgedane kennis een MFO te kunnen uitbouwen. We geloven dat dit kan lukken. Domus Medica heeft al aangegeven dat de topic van psychosociaal welzijn en het maken van concrete lokale afspraken tussen huisartsen en huisapothekers daarrond van grote waarde zou zijn. We plannen deze MFO’s in de praktijk uit te testen vanaf oktober. Zo maken we zo veel mogelijk gebruik van onze tijd en middelen.

Project #CAVAsa is ook een aanleiding voor gesprekken met de RIZIV-conventie van eerstelijnspsychologen. Zij willen namelijk al lang de mentaal kwetsbare burger makkelijk bereiken en de huisapotheker kan hiervoor een toegangspoort zijn. Niet enkel in Vlaanderen maar ook in Wallonië en Brussel. Dankzij de #CAVAsa data en de data rond het project Suïcidepreventie die we verzamelen in Vlaanderen, kan in feite heel België hieruit leren. Hopelijk groeit hier uiteindelijk meer erkenning bij de overheid uit voor de rol die apothekers kunnen spelen in het kader van psychosociaall welzijn.

Tenslotte hopen we het topic van het bespreekbaar maken van psychosociale noden in de apotheek en correct doorverwijzen te laten opnemen in de lessen van de opleiding van laatstejaarsstudeten en apothekers in spe.

Amber: Ik vind het zelf heel fijn dat er altijd nieuwe apothekers welkom zijn. We planden eerder nog om een einddatum voor inschrijvingen in te stellen en dat was ook initieel gecommuniceerd naar onze deelnemers. Maar nu ben ik toch blij dat we de inschrijvingen open laten en dat hetgeen we hebben opgebouwd toegankelijk is en blijft voor iedere apotheker, op het moment dat het uitkomt. Momenteel loopt de projectfase echter af in februari 2024, dus ik zou hen willen aanraden om er niet te lang mee te wachten. Zeker als ze willen profiteren van de projectsubsidies die zijn voorbehouden voor de deelnemende apotheken zelf.