Taalbarrières in de apotheek: zorg moet iedereen kunnen verstaan
14 nov 2025
Elke apotheker komt het probleem wel eens tegen: een patiënt probeert naar je advies te luisteren maar begrijpt niet alles wat je zegt. Soms probeert men uit te leggen wat de vraag is of toont men een verpakking en wilt men datzelfde nog eens kunnen krijgen. En misschien lukt het gesprek net goed genoeg om verder te helpen, maar blijft het gevoel hangen dat je boodschap niet helemaal of juist is overgekomen. Taalbarrières in de apotheek zijn lang geen uitzondering. Vlaanderen wordt overigens steeds diverser. Apothekers willen aan iedereen goed advies en farmaceutische zorg kunnen leveren, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Dit thema houdt ook Ann Herzeel, vice-voorzitter van pharmacy.brussels, bezig. Alleen al in Brussel ziet ze vaak hoe apothekers elke dag zoeken naar manieren om taal en zorg met elkaar te rijmen. Want wie cruciale uitleg niet begrijpt, heeft meer kans om therapieën verkeerd op te volgen, medicatie fout in te nemen of advies niet te durven vragen. Ann deelt ons haar inzichten die ze doorheen de jaren heeft verkregen over hoe je kan zorgen dat elke patiënt zich gehoord en geholpen voelt, ongeacht de moedertaal.
Lees meer
Eerste Lijn
Interview
Sensibilisatie