De maatschappelijke opdracht van de apotheker is door de Covid crisis in een stroomversnelling gekomen. Denk maar aan preventie en sensibilisatie, zoals detectie van psychosociale noden (project #CAVAsa), het voeren van COVID vaccinatiegesprekken etc. De kernopdracht van de huisapotheker is en blijft het correct afleveren van medicatie en de patiënt helpen therapietrouw te zijn.
De huisapotheker verankert zich meer en meer in de eerste lijn, in zorgzame buurten. VAN zet sterk in op het delen van medicatieschema, via projecten als ‘gemeente op schema’, de 'groene enveloppe'-actie, en door transmurale zorg te bevorderen.
Wist je dat meer dan 1 miljoen Belgen een beroep doen op hun huisapotheker? Hoe ervaar jij dit allemaal? En wat zou er nog verder verbeterd kunnen worden? In een zomerse reeks willen we de huisapotheker in al zijn facetten in beeld brengen.
Wil jij je ervaring delen? Stuur de volgende info naar Dennis Amsters, communicatiemedewerker VAN via dennis.amsters@vlaamsapothekernetwerk.be en we brengen jouw inzicht graag in onze berichtgeving:
- Je naam, apotheek en eerstelijnszone
- Een goede foto van jezelf
- Jouw antwoord op de volgende vragen:
- Hoe blijf jij het medicatieschema van je patiënten opvolgen? Beperkt het zich tot de patiënten van wie je huisapotheker bent?
- Hoe heb je de medicatiegerateerde taken ervaren tijdens de hoogte van de Covid-crisis? Is hier nu verandering in gekomen?
- Hoe ervaar je de digitale tools die momenteel bestaan (REcip-e, Vitalink etc.)? In welke mate helpen ze jou en de patiënt? Waar kan het nog beter?
- Spreek je je patiënten soms over aanstaande ziekenhuisopnames of ontslagen? Wat helpt hierbij en wat kan er beter?
Alvast bedankt voor je bijdrage!