Een jaar geleden werd het project #CAVAsa in het leven geroepen, een samenwerking tussen het Vlaams Apothekers Netwerk (VAN) en het Centrum Algemeen Welzijn (CAW). Hierbij wordt onderzocht of er een rol is weggelegd voor de apotheker als aanspreekpunt voor welzijnsvragen in de buurt. De pandemie zorgde voor een sterke stijging in de nood aan maatschappelijke hulp. Aangezien de lokale huisapotheker de meest nabije zorgverlener is, is hij zeer geschikt om patiënten met welzijnsproblemen door te verwijzen naar verdere hulp. Een 70-tal apothekers namen deel aan de pilootfase van het project en spreken er vol lof over. Nu worden er extra middelen vrijgemaakt om #CAVAsa het komende jaar verder uit te breiden en te verduurzamen.
Tijdens het afgelopen projectjaar onderzocht het #CAVAsa projectteam bij een groep van een 70-tal apothekers, die getraind werden rond dit topic, of er ook effectief ruimte is om patiënten verder te helpen indien ze als apotheker een niet-pluisgevoel aanvoelen. Deze klus hoeft de huisapotheker niet in zijn eentje te klaren, want er kan, indien nodig, worden doorverwezen naar een lokale verantwoordelijke van het CAW. De apothekers maakten kennis met het ruime aanbod en de expertise van het CAW zodat ze hun patiënt kunnen informeren en doorverwijzen voor de gepaste hulp. Wegwijzerfoldertjes die discreet konden meegegeven worden aan de patiënt hielpen de apotheker hierbij. Daarnaast konden de deelnemende apotheken ook een poster omhoog hangen om patiënten aan te moedigen het gesprek aan te gaan. Leer meer over het project in 100 seconden via deze video met Aline Ghijselings, projectcoördinator #CAVASa.
Het projectteam bouwt het initiatief verder uit met #CAVAsa 2.0. In deze nieuwe fase wordt het project trapsgewijs uitgebreid en de materialen verbeterd door ze nog laagdrempeliger te maken. De bedoeling is om de samenwerking uit te breiden binnen de huidige CAW regio’s (CAW Limburg, CAW Centraal-West-Vlaanderen, CAW Limburg, CAW Oost Brabant, CAW Oost-Vlaanderen en CAW Boom Mechelen Lier). “We beogen hierbij het engagement van minstens dubbel zoveel eerstelijnszones en een veelvoud aan deelnemende apothekers”, zegt Aline Ghijselings, projectcoördinator #CAVASa. “Op basis van verschillende zaken wordt het project verder verbeterd. We nemen de leerpunten mee uit de kwalitatieve bevragingen van de pilootfase, alsook met de manier waarop we het project gaan verduurzamen.”
Het finale doel is om na het tweede projectjaar de nodige tools te hebben ontwikkeld om het project breed te integreren in het beleid van zoveel mogelijk eerstelijnszones. Het projectteam is alvast zeer enthousiast om te mogen samenwerken met onder meer het Rode Kruis en de integratie van de nieuwe app Houvast*.
Nieuwe kandidaat apothekers die zich willen inzetten voor #CAVAsa 2.0 kunnen nog steeds registreren. Zo bouw je mee aan een mooi project.
Wat houdt een deelname nu concreet in?
- Volgen van een beknopte e-learning die vanaf de zomer beschikbaar zal zijn (via IPSA);
- Iedere interventie in het kader van #CAVAsa 2.0 registreren, vanaf juli '22 tot en met januari '23;
- Het toepassen van de materialen in de praktijk (poster ophangen & wegwijzer afgeven);
- Een casus-avond met een CAW medewerker (optioneel);
- Feedback en input geven aan het projectteam (optioneel);
“Nu de COVID-cijfers de goede richting uitgaan, hopen we opnieuw patiënten beter te kunnen verder helpen met psychosociale hulpvragen. De bereidheid van de lokale huisapothekers die in fase 1 was alvast enorm groot”, zegt Aline.
Cynthia Boulanger is één van de apothekers die zich kandidaat stelde voor #CAVAsa en er nog steeds actief aan meedoet. Ze deelt haar ervaringen met initiatief en hoe ze te werk gaat om patiënten aan te spreken en te helpen.
Wil jij ook dat jouw apotheek een aanspreekpunt voor welzijnsvragen wordt? Je kan je nog steeds inschrijven voor het project #CAVAsa.
Heb je vragen? Stuur een bericht naar Aline.ghijselings@vlaamsapothekersnetwerk.be of kijk op www.cavasa.be