Medicatieschema - meldingen problemen

Start huisapotheker en delen van medicatieschema’s: een gedeelde uitdaging

Sinds oktober neemt het aantal Vitalink medicatieschema’s pijlsnel toe. Het engagement dat apothekers in het kader van het huisapothekerschap hierin hebben opgenomen, werpt duidelijk zijn vruchten af en is een nieuwe  stap richting een gedeeld medicatieschema. Het delen van een correct medicatieschema is een belangrijke voorwaarde inzake patiëntveilige zorgverlening. Elke hervorming kent echter zijn kinderziektes. Er bereiken ons signalen van problemen, of rolonduidelijkheden tussen artsen en apothekers over wie een schema aanpast en welke informatie erin thuishoort. Een meldformulier wil helpen om te verduidelijken welke problemen een technische oorzaak hebben, en welke voortkomen uit gebruikersfouten of onduidelijke afspraken rond het beheer van het medicatieschema.

Voor een aantal pakketten zijn de technische problemen grotendeels van de baan: CareConnect bij de artsen, Farmad en Officinal bij de apothekers hebben in labo-context en op het veld bewezen dat een goede uitwisseling van medicatieschema’s mogelijk is. Dat dit niet altijd zo op het veld wordt ervaren kan komen doordat gebruikers niet alle informatie ingeven, of een visualisatie die anders is dan men gewoon is  in het eigen pakket. Ook uitwisselingen met een pakket waar nog niet alles technisch op punt staat, kan voor onverwachte wijzigingen in het medicatieschema zorgen. Om een goed onderscheid te maken tussen welke problemen gebruikers-gerelateerd en welke technisch van aard zijn, kan u bij problemen met het medicatieschema onderstaand formulier invullen. Op die manier is het mogelijk om de problemen te objectiveren en door te geven aan de betrokken softwareleveranciers.

Klik hier om het meldformulier te openen

Nu de technische uitwisseling mogelijk is geworden, en er meerdere zorgverleners aan één medicatieschema werken, worden zorgverleners geconfronteerd met wijzigingen op een medicatieschema dat ze voorheen grotendeels alleen beheerden. Dit is voor alle partijen binnen een zorgnetwerk een leerproces en kan voor frustraties zorgen. Belangrijk is te onthouden dat het doel van het medicatieschema is dat dit gedeeld beheerd wordt door verschillende zorgverleners, om de patiënt het meest recente overzicht van zijn medicaties te kunnen bezorgen. Er wordt gewerkt aan opleidingen om hier mee om te gaan, met behandeling van de meest gemelde problemen uit de bevraging en hoe deze te vermijden.


Gebruikt u al enige tijd het medicatieschema en wil u hier meer feedback over geven? Dan is er ook een meer uitgebreide bevraging die u hier kan vinden. Dit kan ons bijkomende input geven over de optimale samenwerking rond het medicatieschema.

Nieuwsflash - VAN TOP

VAN-top: schuif mee aan tafel!

Op zaterdag 24 februari schotelen we u alleen maar het beste voor. Op het menu: toppolitici, toplocatie, topprijs (#huisapotheker), topcatering ... Een buitenkans om met collega's en belangrijke beleidsmakers ervaringen uit te wisselen, uw gedacht te zeggen, geïnspireerd te worden maar ook te genieten van een zeer fijne avond. Dit mag u niet missen. Meer info op www.vantop.be.



Lancering website VAN-top

En of er wat lekkers ligt in ons schoentje! Surf snel naar www.vantop.be en ontdek echt wel álles over de VAN Top: het volledige programma, een overzicht van de politici en beleidsmakers die reeds toezegden, het menu (meer dan de moeite), de partners, de locatie ... Inschrijven kan vanaf vandaag via deze link. Doen!

 

De Grote BeleidsenquĂȘte

De Apotheker lanceert de Grote Beleidsenquête!

In samenwerking met VAN en ter voorbereiding van de VAN-top vroegen wij ons af wat u belangrijk vindt voor het nieuwe beleid. Wat zou u doen mocht u het voor het zeggen hebben?

Laat het ons snel weten en vul de enquête in!

Nieuwsbrief reorganisatie eerstelijn

Het Agentschap Zorg en Gezondheid bracht de eerste nieuwsbrief over de reorganisatie van de eerste lijn uit. Lees alles over hoe een eerstelijnszone te vormen of stel je vragen aan het agentschap of aan een transitiecoach. Wisten jullie trouwens dat één van de transitiecoaches een apotheker is met jarenlange ervaring in een beroepsvereniging? Lees er hier alles over!

Reactie beleidsbrief minister Vandeurzen: Quo Vadis?

Quo Vadis?

“Wat zal de toekomst van de Vlaamse apotheker zijn?”: een vraag die ons allemaal wel eens door het hoofd spookt. Vooralsnog moeten we het nog doen zonder glazen bol, maar enige voorspelling valt mogelijk te halen uit de kersverse beleidsbrief 2017-2018 van Vlaams Minister Vandeurzen, bevoegd voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. 2018 is het laatste volledige jaar van zijn huidige regeerperiode, en hij wil nog wat realisaties op zijn palmares schrijven.
 

Interessant voor jou? Jazeker! Bevoegdheden en middelen zijn overgeheveld naar Vlaanderen, en indien we als apotheker loon naar werken wensen, kunnen we ons best richten op de doelstellingen die het beleid voor ogen heeft. Door constructief bij te dragen komt ons beroep positief in de kijker en kunnen we middelen vragen. Waarop moet je je dan richten als lokale apotheker of in een samenwerkingsverband?

Voor jou doorworstelden we 106 pagina’s tekst, en hebben we de voornaamste raakvlakken voor de apotheker in een behapbare brok trachten samen te vatten. Voor wie de proef op de som wil nemen; de volledige beleidsbrief kan je hier nalezen.

Lees de volledige reactie hier na.